check
היועץ המשפטי לממשלה מלמד את דור ההמשך / ראיון עם מני מזוז | הפקולטה למשפטים

היועץ המשפטי לממשלה מלמד את דור ההמשך / ראיון עם מני מזוז

היועץ המשפטי לממשלה מלמד את דור ההמשך / ראיון עם מני מזוז

 

מדי שנה מציעה הפקולטה למשפטים לתלמידיה מגוון קורסים בהנחיית מרצים מהפרקטיקה. בין קורסי הבחירה שהציעה הפקולטה השנה בולט הקורס "מוסד היועץ המשפטי לממשלה – סוגיות נבחרות" בהנחייתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד מני מזוז, שהפך במהירות לאחד הקורסים המבוקשים ביותר מצד תלמידי התואר הראשון.

 

הופתעת לשמוע על הביקוש הרב לקורס?

"אני שמח לראות שהסטודנטים מגלים עניין ומקווה שלא יתאכזבו. בהתחלה לא ביקשתי הגבלה של מספר המשתתפים בקורס, אבל כשגיליתי שמספר גבוה של סטודנטים נרשמו נאלצתי לבקש שיסגרו את הרישום. הייתה לי קצת דילמה בעניין, כי מצד אחד אני אשמח שיהיו כמה שיותר סטודנטים. מנגד, חשבתי שנכון יהיה לכלול בקורס רכיב משמעותי של שיח ודיון בכיתה, בשיתוף הסטודנטים. קשה לעשות את זה בפורום רחב מדי".

 

במה עוסק הקורס?

"מוסד היועץ המשפטי – כלומר, גם האדם עצמו וגם כל המערכת שמסביבו, כמו הפרקליטות ומערך הייעוץ והחקיקה הממשלתי – זו מערכת שיש לה ממשקים עם כל המערכות והמוסדות של הדמוקרטיה הישראלית, והשפעה על כמעט כל תחומי החיים שלנו".


מזוז מסביר כי הוא משתדל להציג תמונה רחבה בנושא. "מצד אחד", הוא מסביר, "אני מלמד על המוסד עצמו – התפקידים, הסמכויות ותחומי הפעולה. מצד שני נעסוק גם בממשקים עם מערכות שלטוניות אחרות, כגון: בית המשפט העליון, הממשלה, הכנסת ומבקר המדינה. אני לא מוותר על הצד העיוני האקדמי, אבל מנסה בתוך זה לשלב גם את הניסיון המעשי ותמונת המציאות בפועל של פעילות היועץ המשפטי לממשלה".

 

נשמע כמו נושא רחב למדי לקורס.

"נכון. לכן הגדרתי את הקורס כ'סוגיות נבחרות'. מטבע הדברים, אי אפשר לכסות בקורס את כל שלל התחומים, אז אני מנסה למצוא מקבץ של נושאים שייתן ייצוג הולם".

 

יש ערך מיוחד לכך שמי שמלמד היה בעצמו בתוך המערכת?

"בתחום המשפט הציבורי יש פער גדול בין המציאות לבין המשפט העיוני. מאוד קשה להבין את המָטֶריה, את מציאות העבודה של גופים שלטוניים, רק על סמך מקורות משפטיים. זה לא נותן תמונה אמיתית כיצד הדברים מתנהלים, מה הדילמות ואיך הדברים נעשים בפועל".

 

mazuz

עו"ד מני מזוז.

"ההוראה היא המשך השירות הציבורי בכלים אחרים"

למזוז קריירה ארוכה בשירות הציבורי. הוא החל לעבוד בפרקליטות המדינה בתחילת שנות השמונים ולאחר 12 שנים עבר למסלול הייעוץ המשפטי. מספר שנים שימש מזוז כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עד שבשנת 2004 מונה בעצמו ליועץ. מזוז שימש כיועץ המשפטי לשלוש ממשלות, עד שסיים את כהונתו בשנת 2010.

 

מה גרם לך לעבור לאקדמיה?

"לא מדויק לומר ש'עברתי' לאקדמיה. לא מדובר ב'קריירה' חדשה. במהלך תקופת הלימודים שלי כסטודנט באוניברסיטה העברית ייעדתי את עצמי למסלול אקדמי. באופן ספציפי התעניינתי בתחומי המשפט הציבורי – המשפט המנהלי והחוקתי".

 

מה שינה את דעתך?

"כשהתמחיתי בבית המשפט העליון נחשפתי לעיסוק במשפט הציבורי, בעיקר במסגרת עתירות לבג"ץ – גם מצד השיפוט וגם מצד הליטיגציה. העבודה של הפרקליטות בתחום הזה משכה אותי. לכן לאחר ההתמחות התחלתי לעבוד בפרקליטות במחלקת הבג"צים, אך במשך כמה שנים המשכתי להתלבט. התקשיתי להחליט סופית, להיפרד לחלוטין מהרעיון של מסלול אקדמי. אחרי כמה שנים, בהן שימשתי כמתרגל כאן בפקולטה במקביל לעבודה בפרקליטות, הגעתי למסקנה שיותר מעניין אותי המסלול הפרקטי של עבודה בשירות המשפטי הציבורי".

 

למה החלטת לחזור וללמד?

"בחרתי מהרגע הראשון בכיוון של שירות ציבורי ואני רואה בהוראה שלי באוניברסיטה לא 'קריירה' חדשה כאמור, אלא המשך של השירות ציבורי בכלים אחרים. כך אני משתף את המשפטנים הצעירים בידע ובניסיון שצברתי במשך 30 שנה במערכת הציבורית".

 

"גנים" של עובד ציבור

במהלך הקריירה שלו כמשפטן התמקד מזוז במשפט הציבורי, גם מתוך תחושת שליחות. "תמיד ראיתי בתפקידים שנטלתי על עצמי, כולל התפקיד שלי בשירות הציבורי, סוג של הנחלת ערכים בתחום המשפטי לדורות הבאים של המשפטנים. לכן, למשל, כשראיינתי מועמדים להתמחות, אחד הדברים המרכזיים, אולי המרכזי ביותר שעמד לנגד עיני, הוא: האם המועמד הוא מישהו שיש לו 'גֶנים' של עובד ציבור – מישהו שרואה את עתידו בשירות הציבורי".

 

זה בא לידי ביטוי בקורס?

"בוודאי. הלימודים אינם רק עניין של ידע, זו גם תפיסה ערכית – להנחיל את הדברים שעסקתי בהם וקידמתי אותם ופעלתי למענם במערכת הציבורית לדור הצעיר של המשפטנים".

 

איך אתה מתרשם מהדור הצעיר?

"אני מתרשם מאוד לחיוב. זו לא הפתעה עבורי, אבל אני נחשף לזה באופן יותר ישיר עכשיו. ראשית, יש היום הרבה יותר עיסוק בפעילות חברתית ממה שהיה בתקופתי כסטודנט – באוניברסיטאות בכלל, ובפרט באוניברסיטה העברית בירושלים. גם דרך קליניקות שונות שעוסקות בסיוע משפטי, בייעוץ לכל מני גורמים ובמעורבות של סטודנטים בנושאים חברתיים. זה דבר מאוד חיובי ומאוד מרשים".

 

ומבחינה אקדמית?

"שמחתי לראות, שלא רק שהסטודנטים הם ברמה מאוד גבוהה אישית ואינטלקטואלית, הם גם מגלים הרבה מעורבות ועניין. הם לא מתייחסים ללימודים כחובה טכנית ותו לא".

 

התכנים שאתה מעביר בקורס ישפיעו לדעתך על התלמידים הלאה?

"אני מקווה שיותר סטודנטים יבחרו לעסוק במשפט ציבורי ובשירות ציבורי על כל תחומיו – לא רק בפרקליטות, או בייעוץ משפטי בגופים ציבוריים, אלא גם לסייע, למשל, במסגרת ארגוני זכויות אדם וארגונים חברתיים".

 

ואלה שילכו למגזר הפרטי?

"גם כאלה צריך, אבל חשוב שגם הם יקבלו במסגרת הכשרתם בפקולטה לא רק כלים מקצועיים אלא גם את הערכים הנכונים".