check
הפקולטה למשפטים הכתירה את יקירת הפקולטה הראשונה – עורכת הדין רותה אורן | הפקולטה למשפטים

______________________________________________

הפקולטה למשפטים הכתירה את יקירת הפקולטה הראשונה – עורכת הדין רותה אורן

הפקולטה למשפטים הכתירה את יקירת הפקולטה הראשונה –

עורכת הדין רותה אורן

 

הפקולטה למשפטים קיימה לראשונה ערב הוקרה לאחת הדמויות הבולטות בעולם המשפט הישראלי היום – עורכת הדין רותה אורן, ממשרד ש. הורוביץ * האירוע משך אליו רבים מהמובילים בתחום המשפט לערב התרמה מיוחד לפקולטה למשפטים, במסגרתו נשאו כמה מבכירי הקהילה המשפטית דברים לכבוד כלת השמחה

 

במרכז הכנסים המפואר של מלון דן פנורמה בתל אביב סודרו שולחנות עגולים גדולים מסביב לשולחן אחד ארוך – שולחן הכבוד – וחיכו לאורחיהם, מבכירי עולם המשפט הישראלי. מטרת ההתכנסות הייתה לחגוג את תחילתה של מסורת: הוקרת בוגרי הפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית. השנה הוענק לראשונה הפרס, וכלתו היא עורכת הדין רותה אורן. כפי שקורה לעתים קרובות באירועים מסוג אלה, לצד ההשתתפות בשמחתה של כלת הפרס האירוע הפך לאירוע חובה עבור כל המי-ומי בצמרת המשפטית.

 

וכך, טיפין טיפין בתחילה ובהמשך בשצף קצף רב, החלו נכנסים לאולם שותפים בכירים ומייסדים של המשרדים הגדולים והמובילים בארץ, לצד שופטים בבית המשפט העליון וסגל בכיר של הפקולטה. עם האורחים נמנו שותפים בכירים במשרדי ש. הורוביץ', אגמון, הרצוג פוקס נאמן ועוד, לרבות שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן ונשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק.

 

נוסף להוקרת פועלה של עורכת הדין אורן, האירוע שימש כערב התרמה לדוקטורנטים בפקולטה. במהלך הערב שולבה גם הופעה של המנצח הישראלי גיל שוחט וזמרת האופרה הבינלאומית אירה ברטמן, לצד הרצאה של דוקטור יובל נח הררי מהחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית על עתיד התפתחות האנושות.

 

"לשם הכשרת התלמידים שלנו אנו זקוקים לאקדמאים מעולים שילמדו אותם לבצע מחקר משפטי", הסביר פרופסור שני. "היום אנו מציעים תכנית לימודים לתארים מתקדמים שאינה נופלת מאחיותיה באירופה ושאר העולם. התוכנית זכתה להצלחה רבה, ואנו קולטים תלמידי מחקר ובתר-דוקטורט שהחלו את לימודיהם בפקולטה ועתה חוזרים אליה. הכנסות הערב מסייעות לתוכניות אלו, ובתורן מסייעות לקהילה המשפטית ולקהילות הרבות הנעזרות בה."

עו"ד דוד תדמור, יושב ראש הוועדה המארגנת של ערב ההוקרה

 

עורך הדין דוד תדמור, ממשרד תדמור ושות', אשר שימש גם כיושב ראש הוועדה המארגנת של הערב, הסביר על הרעיון לערב הגאלה: "ביליתי שנים לא מעטות בארצות הברית, ושם התוודעתי למונח Legal Dinner, שמשלב פרס הוקרה לאישיות נכבדת בעולם המשפטים המקומי לצד איסוף תרומות למטרה חשובה. והמטרה שלנו היא כמובן חשובה למדי – סיוע לתלמידי מחקר. החלטנו לפתוח במסורת חדשה של תרומה מבוגרי הפקולטה למוסדותיה, ולשם כך אין ראויה מרותה אורן להיות כלת הפרס הראשונה".

 

 

משפטנית צנועה וישרה

 

שמה של אורן אינו נישא בפי כל הציבור, והיא אינה ידועה בראיונות בתקשורת. כפי שניסח זאת תדמור – "המדינה השתנתה והעולם השתנה, אבל רותה אותה רותה". ואכן בקרב הקהילה המשפטית, ובפרט בקרב הקהילה המשפטית של הליטיגציה המסחרית – כולם רואים בה דמות מופת, מה שבא לידי ביטוי ברצף מרשים של דוברים לזכותה שעלו וביקשו להוסיף את דבריהם.


תחילת דרכה של אורן הייתה מחוץ לעולם המשפט, וחלומה העיקרי היה להיות חברת קיבוץ. היא נרשמה ללימודי חקלאות, אותם קטעה לאחר כ"ט בנובמבר, עת מיהרה להתנדב כקשרית בשורות הפלמ"ח. ב-1953 החלה ללמוד בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, וב-1958 החלה להתמחות במשרד אשר לימים תהפוך בו לשותפה בכירה – ש. הורוביץ. שם בלטה אורן בדרכה המיוחדת, בכך שבמקום ליטיגציה התמקדה בתחום הייעוץ המשפטי מסחרי. "עד מהרה", מספר שותפה למשרד עו"ד אלקס הרטמן, "הלקוחות נשבּו בחומה ומרצה, ובמיוחד מכך שאהבה ללמוד, להכיר ולהבין כל תחום חדש אליו נקלעה". ב-1977 הפכה אורן לשותפה במשרד.

 

 

דיקן הפקולטה פרופ' יובל שני מעניק את אות יקירת הפקולטה לעו"ד רותה אורן במעמד נשיא בית המשפט העליון בדימוס פרופ' אהרן ברק

 

כיום היא מסיימת כחמישה עשורים של ליווי העסקאות הגדולות במשק. "הצניעות שלה, היושר והיושרה שלה – ידועים לכולם", סיפר הרטמן. "זכור לי כיצד באחת מפרשות השחיתות הגדולות במשק", סיפר אחריו פרופ' אמנון רובינשטיין, " רותה אמרה לי – 'אני לא מבינה דבר אחד, כל כך קשה להיות אדם ישר?' ותשובתי הייתה – כן, קשה מאוד, אבל לא לך רותה".

"ההערצה אליה חוצה גבולות", הוסיף הרטמן, "ולא אחת היא מצאה עצמה מובילה עסקאות שאין להן קשר לישראל, כשעורכי דין מכל המדינות המעורבות נותנים לה להוביל ומעריצים את דרכה. שמה נודע כעורכת דין לסגירת עסקות, ולא לפיצוצן, שהתאמצה להבין לא רק את האינטרסים של הלקוחות שלה – אלא גם של הצד השני".

 

 

"חייבת שלמי תודה למקצוע"

 

לבסוף עלתה כלת השמחה עצמה לבימה, נרגשת ומעט נבוכה, לקבל את הפרס מידי נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק ודיקן הפקולטה פרופסור יובל שני. "הבטחת לי שלא אהיה חייבת לשאת נאום", הזכירה אורן לדיקן, וזה ענה בחיוך – "לא הבטחתי לקיים". לבסוף עלתה והתוודתה כי "הדברים שנאמרו כאן מקרב הדוברים הנכבדים פתרו לי חידה – סוף סוף הבנתי על מה ולמה ביקשו להעניק לי פרס".

 

בנאומה הקצר והצנוע התייחסה אורן לדרכה בתחילת דרכה בעולם המשפט. "לא ידעתי למה לצפות", הסבירה, "והתגלה לי לפתע עולם ומלואו. כשהתחלתי לצעוד את צעדי הראשונים בעולם המשפט הבנתי שההערכה שלי – במהלך הלימודים – לגבי היעדר הרלוונטיות של חלק מהנושאים הייתה שגויה. אני חייבת תודה לפקולטה שלימדה אותי עקרונות יסוד שאין הזדמנות ללמוד אותם מחוץ לפקולטה, אשר בהעדרם גורמים לחוסר מורגש ברמה של כל משפטן, אותו ניתן למלא רק בלימודים".

 

כלת פרס יקירת הפקולטה למשפטים תשע"ג, עו"ד רותה אורן

 

"יותר משתרמתי לעולם המשפט", המשיכה, "עולם המשפט הישראלי תרם לי. בזכות המקצוע זכיתי להכיר אנשי עסקים, מדענים, נושאי תפקידים שונים וכמובן עורכי דין שהיכרותם העשירה אותי הן בפן האישי והן בפן המקצועי. אני שמחה לומר שרכשתי חברים רבים, וחלק גדול מהם הגיע לכאן היום".

 

לבסוף סיכמה – "זכיתי לחיות חיים בהם אני עוסקת במה שמעניין אותי, ובמה שאני אוהבת. אני חייבת שלמי תודה למקצוע".

 

*תמונות נוספות מהאירוע מופיעות בגלריית התמונות של הפקולטה.