check
חילופי סטודנטים | הפקולטה למשפטים

חילופי סטודנטים

חילופי סטודנטים – הזדמנות לראות עולם

סופי קוסשוילי

הקיץ שבא עלינו לטובה (ולחמה) וסיום תקופת המבחנים, מעלים אצל כולנו פנטזיות על טיול ממושך לחו"ל. אלא שאחרי מחשבה מהירה על מועדי ב', בחירת הקורסים לשנה הבאה והניסיון לצלוח את החום הישראלי, אנחנו נזכרים שאנחנו סטודנטים למשפטים ואז הפנטזיות נעלמות. 
אז זהו, שלא – תוכנית חילופי הסטודנטים שמפעילה הפקולטה מזה עשר שנים מאפשרת לסטודנטים ליהנות מדי שנה מחוויית לימודים ייחודית שאין כדוגמתה באוניברסיטה העברית. לקראת מחזור חילופי סטודנטים נוסף של הפקולטה, תפסנו את פרופ' גיא הרפז, ראש תוכנית חילופי הסטודנטים ותוכניות בינלאומיות אחרות בפקולטה למשפטים, לשיחה קצרה, ובה סיפר לנו על התוכנית מנקודת מבטו.


פרופ' הרפז, אז מהי בעצם תוכנית חילופי הסטודנטים של הפקולטה?
מדובר בהסכמים בין הפקולטה למשפטים לבין פקולטות למשפטים ברחבי העולם, במסגרתם נוסעים סטודנטים של הפקולטה לסמסטר אחד או שניים ללמוד במוסד אקדמי בחו"ל, וחלק מן המוסדות שולחים את הסטודנטים שלהם ללמוד סמסטר אחד או שניים כאן באוניברסיטה.  
תוכנית החילופים התחילה בפקולטה לפני כעשר שנים, ביוזמתם של  הדיקן דאז פרופ' יואב דותן ושל פרופ' מרגית כהן. מאז ועד היום, בכל שנה טסים בין חמישים לשבעים סטודנטים מהפקולטה למוסדות שונים בחו"ל, בהתאם להקצאות שהתקבלו, ומגיעים אלינו כשלושים סטודנטים זרים. כיום יש לפקולטה הסכמים עם כ-25 מוסדות בצפון אמריקה, אירופה, אסיה ואוסטרליה. מדובר ברשת אקדמית איכותית מאוד, והסטודנטים זוכים להגיע למוסדות מובילים בעולם כמו קולומביה, סטנפורד, ברצלונה ועוד.


מה החשיבות שאתה רואה בתוכנית החילופים? מה הערך המוסף לסטודנטים המשתתפים בה? 
אני רואה שלוש חשיבויות עיקריות בתוכנית:
האחת היא ברמה האקדמית: התוכנית מאפשרת לסטודנטים שלנו לנסוע למוסד זר מעולה, ללמוד שם בשפה זרה, להתנסות בשיטת משפט זרה וליהנות מחוויה בינלאומית. הלימודים במוסד אקדמי מוביל חושפים את הסטודנטים למציאות המשפטית הגלובלית ומאפשרים להם להבין את המערכת המשפטית העולמית בצורה טובה יותר. הסטודנטים מעשירים את עולמם האקדמי, משפרים את השליטה בשפות זרות, מכירים רעיונות חדשים, שיטות הוראה וגישות שונות. 
חשיבות שנייה היא ברמה החברתית-האנושית. אני מאמין שהחיים הם פסיפס של חוויות, והתכנית מאפשרת לסטודנטים להתנסות בחוויה חד-פעמית ומיוחדת של חיים סטודנטיאליים במקום זר, להכיר אנשים חדשים, ליצור קשרים בינלאומיים ולהסתדר בשפה זרה. 
המישור השלישי הוא המישור של הפקולטה – התוכנית מאפשרת לפקולטה ליצור קשרים אסטרטגיים עם מוסדות מובילים בעולם ולהשתלב במגזר המשפטי הגלובלי. התכנית עובדת בשני הכיוונים, כך שגם קבלת הסטודנטים מחו"ל חושפת אותם לעולם המשפטי בישראל.  


האם הנסיעה לא פוגעת ברצף הלימודים?
אכן, לפעמים זה מסרבל את ההליך הלימודי ומכביד; אבל בסך הכול הפקולטה מאוד גמישה למען התלמידים ועושה דרך ארוכה כדי להקל על הסטודנטים שנוסעים. כמו לכל דבר גם לכך יש עלות מנהלית מסוימת, אבל עלות זו בטלה בשישים בהשוואה ליתרונות של החילופים.


מה מייחד את התוכנית של הפקולטה לעומת פקולטות אחרות באוניברסיטה ולעומת פקולטות אחרות למשפטים בארץ?
הייחודיות של התוכנית בפקולטה מתבטאת בכמה היבטים. הפקולטה מנהלת את תוכנית חילופי הסטודנטים בנפרד מהתוכנית הקיימת של האוניברסיטה, כך שהיחידה של הפקולטה היא אוטונומית לחלוטין, עם מנהלה ותשתיות נפרדות שאינן תלויות בתהליכים שמתרחשים באוניברסיטה. נוסף לכך, יש הבדל ניכר בכמות ובאיכות של המוסדות אליהם נוסעים הסטודנטים בפקולטה. הפקולטה מנהלת הסכמי חילופים נפרדים מאלה שיש לאוניברסיטה, והיא מקבלת הקצאות רבות יותר, וזאת מבלי להתפשר על איכות המוסדות והלימודים בהם. לרוב הקבלה לתוכנית דרך הפקולטה היא מובטחת, הטיפול הוא במגרש הביתי שלך, והכל נעשה באופן קטן ואינטימי. השנה ישנה נוכחות ייחודית של הפקולטה בלונדון, ב-CTLS – מוסד משפטי בינלאומי שהפקולטה שותפה להקמתו, לניהול שלו ולהוראה בו. לא אתבייש לומר שהפקולטה מפעילה את אחת מתוכניות החילופים הכי טובות בעולם, מבחינת כמות ואיכות המוסדות המשתתפים, ודרך ההתנהלות עמם.


מי מממן את הנסיעות? 
התוכנית בעיקר ממימון פקולטטי. הנהלת האוניברסיטה מספקת תמיכה צנועה, אך רוב הכסף מגיע מהפקולטה. השנה הדיקן הנוכחי, פרופסור יובל שני, מצא תמיכה פנימית וחיצונית נוספת לטובת סטודנטים נזקקים, אבל כל התוכנית עצמה ברמה השוטפת היא מתקציב הפקולטה.


יש שיח בפקולטה על כך שהחילופים מיועדים לבני עשירים בלבד, ומי שידו אינו משגת לא יכול לעשות זאת. מה דעתך על כך? האם יש פתרון לסטודנטים במעמד סוציו-אקונומי נמוך?
אכן יש בעיה, בעיקר במוסדות כמו בלונדון וצפון אמריקה שבהם העלויות גבוהות מאוד. עם זאת, הבעיה לא כל כך חריפה מכיוון שבחלק מהמוסדות עלות המחיה היא מאוד זולה ביחס לירושלים, וניתן לנסוע לשם. הפקולטה מנסה כל שנה להעלות את התמיכה הניתנת לסטודנטים, ומספקת בכל שנה מענה משמעותי במלגות תמיכה הניתנות לסטודנטים מתקשים, בסך כולל של כ-25 אלף דולר. מלבד זאת, הפקולטה מממנת את כרטיס הטיסה של הסטודנטים היוצאים. הפקולטה פועלת ללא הפסקה על מנת לגייס עוד ועוד כסף כדי לאפשר לכל אחד להצטרף לתוכנית, ולמנוע מצב שבו מישהו יכול ורוצה להשתתף אך אינו מצליח מבחינה כלכלית.


חוויה בלתי נשכחת
פרופ' הרפז לא רק עוסק בספקולציות על החוויה הזו. כמי שהשתתף בעצמו בתוכנית חילופים בעודו סטודנט צעיר הוא מסכם את החוויה כהתנסות ייחודית ומעניינת, שהשאירה אצלו טעם טוב מהחוויה הסטודנטיאלית. 
לאור כל זאת, אנחנו לא יכולים שלא להצטרף להמלצתו של פרופסור הרפז, ולעודד את כל מי שמעוניין ברעיון של חילופי סטודנטים ליצור קשר בתחילת שנת הלימודים עם פרופסור הרפז במייל:Guy.Harpaz@mail.huji.ac.il .
ולמחליפים הטריים – בהצלחה! תנסו לא להוציא לנו יותר מדי את העיניים בפייסבוק...