check
תוכנית המנהלים לתואר מוסמך במשפטים | הפקולטה למשפטים

תוכנית המנהלים לתואר מוסמך במשפטים

תוכנית המנהלים לתואר מוסמך במשפטים

נפגשנו לשיחה עם בוגרי תוכנית המנהלים על בחירתם לחזור לספסל הלימודים אחרי שנים של עשייה פרקטית – ועל הערך המוסף בקבוצה מובחרת ומגובשת בהמשך הפיתוח העסקי.  



-ספיר דיין-

 

הפקולטה מציעה גם השנה תוכנית מנהלים לתואר מוסמך במשפטים. התוכנית נפתחה בשנת הלימודים תשע"א מתוך מחשבה על צורכיהם של עורכי דין ומשפטנים והיא מיועדת לבכירים המבקשים לחזור לספסל הלימודים לאחר הפסקה ממושכת. על מנת לאפשר לתלמידים לשלב בין עבודה ללימודים, רוכזה התוכנית בימי שלישי ושישי בשעות אחר הצהריים והבוקר, וניתן להשלימה בתוך שלושה סמסטרים. מיטב אנשי הסגל האקדמי של הפקולטה מרצים בתוכנית הזאת (מעבר לחובות ההוראה הרגילה שלהם בפקולטה). כל הקורסים ייחודיים ומותאמים לעורכי דין העוסקים בפרקטיקה מספר שנים, ופתוחים אך ורק למשתתפי התוכנית.

 

רבים מן הבוגרים והסטודנטים של התוכנית מספרים כי לבד מן החוויה הלימודית והמקצועית המעניינת, פן נוסף ומיוחד של התוכנית הוא קהל היעד. ישנה למעשה כיתת לימוד אחת הקולטת סטודנטים חדשים ומסמיכה בוגרים בכל סמסטר מחדש, מה שיוצר אווירה משפחתית יוצאת דופן. עו"ד ערן יצחק, שסיים את התוכנית בהצטיינות יתרה, סיפר על כך בנאומו בטקס קבלת התעודות: "כיתת הלימוד הזו מורכבת מסטודנטים המהווים תלכיד אנושי-חברתי מדהים שמשלב יהודים, ערבים ובדואים; שכירים ועצמאים; חילוניים, דתיים וחרדים; אנשי השירות הציבורי וחברות פרטיות; כאלה שנסעו לכאן מדימונה וכאלה שהגיעו ברגל מהרחובות הסמוכים. אני חייב לומר שבתחילת הדרך סברתי כי לשוני הרב, לקיבוץ הגלויות הזה, יש פוטנציאל רב להוביל לקונפליקטים וחיכוכים שעה שדנים בסוגיות רגישות שבהן המשפט משיק לתחומי דת וחברה. אולם, מהר מאוד התבדיתי והבנתי כי כוחה של הכיתה הזו טמון בהטרוגניות שבה – העובדה שכל אחד מאתנו הגיע מרקע שונה דווקא הביאה לכך שהתרומה של כל אינדיבידואל לדיונים שהתפתחו בכיתה הייתה ייחודית, מאתגרת ומלמדת – בשונה מלימודי התואר הראשון, השיעורים הפכו לשילוב מרתק בין אקדמיה לפרקטיקה."

 

אחד מבוגרי התוכנית סיפר כי מהר מאוד הקרח נשבר, והסטודנטים יצרו קשרים מיוחדים, כמו גם דיונים פתוחים ומאתגרים בהנחיית המרצים. הסטודנטים סיפרו שבזכות האווירה המשפחתית, החוויה הלימודית הפכה לנעימה יותר. הם לא רק למדו יחד; הם אכלו ביחד ארוחות משותפות, התייעצו זה עם זה בנושאים מקצועיים, ושלושה מהם אף הקימו עסק יחד. עו"ד יצחק סיפר עוד בנאומו כי "בתוך זמן קצר פיתחנו מעין 'פורום לסיוע' – רשימת תפוצה המורכבת מסטודנטים ובוגרים, שאליה שולחים שאלות והתלבטויות מקצועיות ומקבלים תשובה בזמן אמת מקולגה שחווה התנסות דומה. כיוון שהפורום משקף מאות ואלפי שעות ניסיון, תמיד יימצא הפתרון, או לכל הפחות, הפנייה למקור רלוונטי בתוך מספר דקות."

 

עו"ד חוה ראובני, בוגרת המחזור הראשון, סיפרה כי אחת הסיבות שבחרה דווקא בתוכנית המנהלים הזו היא תוכנית הקורסים המיוחדת, המורכבת משנים-עשר קורסי בחירה של שלוש נקודות זכות בנושאים מתקדמים במשפט, כגון משפט מנהלי, משפט בינלאומי ומשפט כלכלי. "לבד מן הצדדים הטכניים הנוחים של הלימודים המרוכזים, בעיקר משכה אותי התפיסה הרוחבית. הקורסים לא פינתיים ונקודתיים, אלא עוסקים בנושאים מרכזיים במשפט ומעניקים קומה נוספת על לימודי התואר הראשון. רוב הדברים שלמדתי לא שייכים לפרקטיקה שלי, כיוון שאני עובדת במגזר הציבורי, אבל מאוד עניין אותי ללמוד דווקא על נושאים שאני לא עוסקת בהם בכלל. למדתי עוד דרך לחשוב על דברים. קיבלתי כלים נוספים ועודכנתי בנעשה בתחומים שלא עסקתי בהם ורציתי להכיר."

 

רבים מן הסטודנטים סיפרו כי אחד הדברים שהפליא אותם הוא היחס החם של הצוות האדמיניסטרטיבי והאקדמי, שבא לקראתם בכל בעיה והיה קשוב לצורכיהם. גם עו"ד ערן יצחק שילב בנאומו תודה לגב' יפה אליהו, מרכזת התוכנית: "תודה אחרונה ומיוחדת לגב' יפה אליהו. אני תמיד אומר שיש לי אמא אחת בבית ואמא שנייה בהר הצופים. המסירות, האכפתיות, הטיפול האישי שלך בכל סטודנט, בכל בעיה ובכל שעה, פשוט ראויים להערצה. אין כמוך!"

 

בוגרת אחרת סיפרה כי החוויה הייתה שונה לחלוטין מלימודי התואר הראשון. "התלבטתי אם יש ביכולתי לחזור לספסל הלימודים לאחר שנים כה רבות. ישנם תחומים בהם אני לא עוסקת, וחששתי שאהיה בפיגור של ידע ביחס לשאר הסטודנטים. חששתי גם מהשילוב בין עבודה תובענית, משפחה ולימודים. ויותר מכל, חוויית הלימודים שהייתה זכורה לי מהתואר הראשון באוניברסיטה לא פיתתה אותי לחזור לשם בשנית. לשמחתי התבדיתי. צוות המזכירות, ובראשן יפה אליהו, עשו עבודה מקסימה ועזרו בכל בעיה טכנית שנתקלתי בה. סגל המרצים היה קשוב מאוד לצרכינו וחשוב היה לו מאוד שניהנה: טרחו להכיר את השמות שלנו, וקיבלנו יחס אישי. בין הסטודנטים נוצרה אווירה חברתית חמה והפכנו לקבוצה מגובשת. איפה עוד באוניברסיטה יושבים כל הסטודנטים יחד ואוכלים חומוס מדי יום שישי? יותר מכך, חלקנו נעזרים זה בזה גם כיום, שלוש שנים לאחר התוכנית. כל אחד יודע במה השני עוסק ולכן קל יותר להיעזר זה בזה. בפרספקטיבה של זמן, אני שמחה מאוד שלא ויתרתי לעצמי והלכתי על זה."

 

עו"ד האני ג'ארס, מהבוגרים הבולטים של המחזור הראשון, סיפר שההגעה לאוניברסיטה פעמיים בשבוע הצריכה מאמץ מיוחד. "כולנו לקחנו פסק זמן מהעיסוק היומיומי השגרתי ופגשנו בפקולטה את עולם המשפט מזווית אחרת. זה לא פשוט כאשר יש לך משפחה, קריירה ומחויבות לחזור לאקדמיה, אבל אני שמח מאוד שעשיתי זאת. הקורסים העשירו את הידע שלי. אני מיישם הרבה ממה שלמדתי, וישנם תחומים שבעבר לא עסקתי בהם וכיום אני עוסק בהם בעקבות התוכנית. היום, בפרספקטיבה, אני יכול להגיד שאני מתגעגע לאוניברסיטה, ופתאום להמשיך באקדמיה נשמע לי כמו אופציה מאוד מפתה."

 

התוכנית מפורסמת באתר הפקולטה, לפרטים נוספים ולהרשמה ניתן לפנות אל רכזת התוכנית, גב' יפה אליהו, בטלפון: 5883880, או בדוא"ל yafae@savion.huji.ac.il

 

 

מסיימי מחזור תשע"ג עם גב' יפה אליהו