מרכז ברירה

אודות המרכז

מרכז ברירה הוא ארגון חברתי שהוקם בשנת 1998 על-ידי סטודנטים למשפטים, בסיועה של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. המרכז שם לו למטרה לפעול במישורים שונים על מנת לסייע לאוכלוסיות שונות בירושלים בהשגת זכויותיהם כאזרחים שווים במדינת ישראל.

לשם כך מפעיל המרכז מגוון רחב של פרויקטים בתחומים שונים, המפגישים את הסטודנטים המתנדבים עם אוכלוסיות הזקוקות לסיוע ורותמים את הידע והיכולות של הסטודנטים ליצירת שינוי חיובי בקהילה בה אנו חיים ולחינוך למחויבות חברתית. מלבד סיוע מקצועי לפונים, המתנדבים מחויבים גם ליצירת חוויות מעצימות עבורם, במקומות בהם צפויים להם, ככלל, רק תסכול והחלשה.

סטודנטים הלוקחים חלק בפרויקטים של מרכז ברירה פועלים בהתנדבות. המרכז מנוהל ומאויש על-ידי סטודנטים, ולכן רגיש לאילוצים הנובעים מאורח החיים הסטודנטיאלי. ההתנדבות במרכז ברירה יכולה להיעשות במסגרת של שעתיים בשבוע בלבד, במשמרות המותאמות ללוח השנה האקדמי ולתקופות המבחנים.

פעילותם המסורה של המתנדבים שלנו והזמן הניכר שהם מקדישים להתנדבות, במקביל לעומס החיים הסטודנטיאליים, הם עדות למחויבותם לשיפור פני החברה הישראלית. מרכז ברירה גאה להוות קורת גג לאנשים נפלאים אלו ומזכיר לכל הסטודנטים עם רצון להתנדב או רעיון לפרויקט – שיש ברירה.

 

איפה אנחנו כיום?

מרכז ברירה פועל בשני מישורים – משפטי וחברתי. המרכז כולו מפעיל כ-150 מתנדבים בשנה, המנוהלים על-ידי כ-10 רכזים ושני ראשי אגפים.

האגף המשפטי של המרכז מפעיל עמדות סיוע ברוב בתי-המשפט ובתי-הדין האזוריים בירושלים, לצד פרויקטים מיוחדים כגון פרויקט ליווי ילדים נפגעי עבירה בשיתוף המועצה לשלום הילד, פרויקט תמיכה במרכז מתדון ופרויקט הדרכה קהילתית.

האגף החברתי של המרכז מספק קורת גג למספר פרויקטים שמטרתם להעצים אוכלוסיות מוחלשות ולסייע לאזרחים אלה בהשגת זכויותיהם ומקומם הראוי בחברה.

 

חזון מביט קדימה

החזון שלנו הוא להביא את הידע המשפטי שיש לנו לידי ביטוי בחברה – שהידע לא רק יישאר בראש אלא יקבל ביטוי מעשי וישמש לעזרה לאנשים שאין להם את היתרון שיש לנו. לפיכך, אנחנו פתוחים לרעיונות ויוזמות חברתיות ולכל פעילות שתקדם את המטרות שלנו. אם יש לכם רעיון שאתם רוצים לקדם – דלתות המרכז פתוחים אליכם ונשמח לשמוע מכם.

ניתן ליצור עמנו קשר בכתובת brera@mail.huji.ac.il

 

עמדות המרכז:

עמדות ההשמה: עמדות אלו מורכבות ממספר צוותים המסייעים למשרדי עורכי-דין מובחרים (כ-שבלת, ארדינסט וכו'). במסגרת ההתנדבות, המתנדבים מעניקים סיוע מחקרי רחב לסוגיות משפטיות בתיקי פרו-בונו בעלי אג'נדה חברתית גבוהה.

עמדת  JACCבעמדה זו המתנדבים מסייעים במיצוי זכויות, טיפול וליווי בפניות שונות של מבקשי מקלט וחסרי מעמד מאריתראה, סודן ואתיופיה. במסגרת ההתנדבות המתנדבים אחראים על טיפול וליווי פניות של הפונים במגוון נושאים ובהם מעמד, תעסוקה ובריאות.

עמדת ממ"י: עמדות אלו מעניקות סיוע אישי ועקבי יותר לפלחי אוכלוסייה ספציפיים, המתמודדים עם קשיי התמכרות. מבקשי הסיוע סובלים מחוסר סדר ויכולת להתמודד מול המערכת הבירוקרטית. מתנדבי המרכז מעניקים עזרה בטווח רחב של סוגיות איתן מתמודדים הנעזרים (פלילי, תעבורה, נזיקי וכו').

איגוד מרכזי סיוע לנפגעי/ות תקיפה מינית: עמדה זו מעניקה סיוע למשפטניות ומשפטנים המסייעות לנפגעי תקיפה מינית תחת ארגונים שונים (דוגמת איתך מעכי). מתנדבי המרכז מעניקים מצדם סיוע משפטי ומחקרי עבור תביעות משפטיות שמנהלים הארגונים.

הדרכות: עמדה זו מאפשרת לסטודנטים להתנדב בהדרכה משפטית לקבוצות אוכלוסיה, ולהנגשת המידע המשפטי. ההדרכות מכילות מידע חיוני וכלים משפטיים העומדים לרשות הציבור על מנת לעזור לו לממש את זכויותיו.

הדרכות במדיה: עמדה שאופת להעשיר את הידע של הציבור הרחב בנוגע לזכויותיו המשפטיות במגוון נושאים וזאת באמצעות שימוש ברשתות חברתיות. הסטודנטים מעבדים ומנגישים תכנים משפטיים לכדי מסרים קצרים וסרטונים, באופן שיתאים לקהל היעד ויאפשר לו להכיר ובכך לממש את זכויותיו.

עמדת תנו לחיות לחיות: פועלת בשיתוף פעולה עם ארגון ״תנו לחיות לחיות״ לקידום זכויות בע״ח, עוסקת במחקר משפטי השוואתי בתחום העגלים, פרות, כלבים. המטרה היא עשיית מחקר השוואתי על מנת לנסות להחיל אותו בארצנו, העבודה היא מול היועמ״ש של ארגון תנו לחיות לחיות.

 

מנכ״ל: ברנרדו צ׳סלר (Bernardo.chesler@mail.huji.ac.il)

צוות המרכז:

פירוט עמדות

עמדת נשים

העמדה פועלת בשיתוף פעולה עם שני ארגונים בעלי אוריינטציה פמיניסטית: איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית וארגון איתך מעכי.

העבודה בעמדה היא ברובה מקוונת, המשימות מתקבלות מהארגונים ויכולות להיות במגוון נושאים כמו מחקר משפטי, משפט משווה, ניסוח ניירות עמדה וכו'. בנוסף, כחלק משיתוף הפעולה החדש עם ארגון איתך מעכי ייתכנו גם משימות נוספות כמו סיוע בקו החם לנשים בשוק העבודה, פרוייקט חדש המוקדם במזרח העיר בירושלים ועוד.

 

איגוד מרכזי הסיוע: ארגון ארצי הנותן מענה לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, בין אם בקו חם הפועל 24/7, סיוע וליווי להליכי חקירה והגשת תלונה ותמיכה רגשית לנפגעות. בנוסף, האיגוד פועל לקידום מדיניות וחקיקה ופה אנחנו נכנסות. העבודה היא תחת היועצת המשפטית של האיגוד- איילת רוזין.

 

איתך מעכי: משפטניות למען צדק חברתי. העמותה פועלת לקידום קולן של נשים המופלות בשל מאפיינים חברתיים, גיאוגרפיים, לאומיים וכלכליים. העמותה פועלת במישורים של קידום מדיניות, הגשת בג"צים ועבודה מול משרדי הממשלה וכן בשיתופי פעולה עם האו"ם לקידום יעדים בינלאומיים.

בנוסף, העמותה מפעילה קו חם לנשים בשוק העבודה, פועלת לקידום נשים ברשויות המקומיות ועוד.

 

עמדות סיוע לאוכלוסיית הסובלת מהתמכרות

למרכז ממ"י באים אנשים המתמודדים עם התמכרויות, ולמרכז יזה"ר מגיעה אוכלוסיה מגוונת הכוללת דרי רחוב, מכורים לסמים ונשים בזנות.

בשתי העמדות נעסוק במיצוי הזכויות של הפונים ועזרה משפטית-בירוקרטית לבעיות שונות שהתעוררו אצלם עקב מציאות החיים המורכבת אליה נקלעו.

שתי העמדות דורשות רצינות, התמדה ויכולת להתמודד עם סיטואציות מורכבות (כמובן שתמיד יש ליווי מקצועי שדואג למתנדבים).

 

עמדת הדרכות 

עמדת ההדרכות במרכז ברירה מורכבת מצוות של מתנדבים/ות ממשפטים שתפקידם לבנות ולהעביר תכנים על זכויות ונושאים משפטיים הקשורים לחיי יום-יום של אוכלוסיות שונות בעיר. המתנדבים/ות עובדים/ות יחד לבנות מערכים שלמים, בפורמט של הדרכות ובמדיה (כולל מצגות, הסברים בע"פ, תמונות וגרפיקה), מתוך מטרה להנגיש לאוכלוסיות זקוקות מידע חיוני על זכויות ועניינים משפטיים. שנה שעברה, גם בעת הקורונה, העמדה פעלה במרכזים ומתנ"סים שונים בעיר, בהעברת תכנים אלו לאוכלוסיית הגיל השלישי ובני נוער. השנה, העמדה שואפת להרחיב את פעילותיה לאוכלוסיות שונות, הכוללות בין היתר, נשים, מבקשי מקלט, המגזר הערבי, ועולים חדשים, על מנת לסייע לאוכלוסיות אלו בדרך של חשיפה והסברת הזכויות שמגיעות להן. הפעילות מתרחבת אף יותר לבניית תכנים וגרפיקה במדיה, במטרה להפיץ מידע זה ברשתות החברתית, ובכך להרחיב את קהל היעד שלנו.

 

עמדת השמה

בעמדה זו סטודנטים מובילים ומצטיינים עובדים על תיקים מול שותפים ועורכי דין בכירים במשרדים שיבולת וארדינסט. התיקים הינם פרו-בונו בעלי פרופיל חברתי גבוהה והסטודנטים עוזרים בתיק על כל שלביו, מהמחקר המשפטי הראשוני ועד ליווי מתקדם של התיק. הסטודנטים גם זוכים להעשרה מטעם עורכי הדין איתם הם עובדים וזוכים לחשיפה של עבודת השטח המעשית בפועל.

 

עמדות בתי המשפט

עמדות בתי המשפט - בעמדות אלו ייתנו המתנדבים סיוע ראשוני לבאי שערי בתי המשפט השונים במגוון סוגיות, ובכללן הגשת כתבי בי-דין, קריאת והבנת מסמכים, הדרכה בהתנהלות בתהליכים משפטיים ועוד. השנה העמדה תקיים פעולתה בבית הדין לענייני עבודה, ובלשכת ההוצאה-לפועל.