check
תואר מוסמך בקרימינולוגיה עם התמחות במדע פורנזי | הפקולטה למשפטים

תואר מוסמך בקרימינולוגיה עם התמחות במדע פורנזי

מדע המשפט והקרימינולוגיה מתעצב בשנים האחרונות כשדה מחקר רב-תחומי ועתיר ידע, המחייב היכרות יסודית ומעמיקה של נושאים רבים ושל שיטות מחקר חדשות ומורכבות. תחום המדע הפורנזי עוסק באיסוף ראיות ממשיות מזירות פשע ובעיבודן בשיטות מדעיות היכולות לסייע באיתור ובהעמדה לדין של מבצעי עבירה.

המדע הפורנזי מהווה כיום בסיס לאכיפת החוק במדינת ישראל ובעולם. שטח מדעי וטכנולוגי זה משלב תחומי מחקר מגוונים מתחומי המדעים הניסויים (כימיה, פיזיקה, ביולוגיה, רפואה, הנדסה וכו'), המחשבים, הקרימינולוגיה והמשפטים, והוא בעל השלכות רחבות על ביטחון הפנים והחוץ של תושבי המדינה. המדע הפורנזי מתבסס על שיטות מדעיות שמתפתחות בתחומים השונים כמו הכימיה האנליטית והתרופתית, הביולוגיה האנליטית (פרוטאומיקה וגנומיקה), אפיון פני שטח, אנליזה ממוחשבת (השוואת תמונות וסימנים, מאגרי מידע) ועוד.

בהתמחות זו קיימות שתי תכניות לימודים: מחקרית ועיונית. בשלב ההרשמה, יש לבחור את התכנית המועדפת.

 

א.  מוסמך בהתמחות במדע פורנזי - מחקרי

תלמידי מסלול זה ילמדו לצד תלמידי המחקר של המכון לקרימינולוגיה, בקבוצה קטנה ואיכותית, ויקבלו את ההכשרה המתקדמת ביותר מתוך כוונה שהתלמידים במסלול יבחרו לכתוב עבודות תזה וישתלבו במסלול המחקרי של המכון (כתיבת התזה תתאפשר בהתאם להישגי התלמיד/ה ולנוהלי המכון, ותהיה כרוכה בקורסים מתקדמים נוספים שעלותם אינה כלולה בעלות תכנית הלימודים).

 

תנאי קבלה לתכנית

בעלי תואר בוגר מתחומים רלוונטיים ממוסד אקדמי מוכר בציון של 85 לפחות; פטור מאנגלית - לפי נוהלי האוניברסיטה.

 

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים כוללת 44 נ"ז ונמשכת שלושה סמסטרים. על התלמידים/ות להשלים את חובותיהם בתכנית במשך שנה קלנדרית אחת. הלימודים מתקיימים בימים ב', ו' במשך שלושת הסמסטרים - א', ב' וקיץ.

תלמידים המעוניינים לכתוב עבודת תזה, ילמדו בשנה העוקבת קורסים מתקדמים אשר יכינו אותם לכתיבת העבודה. במהלך שנה זו, ניתן יהיה להתחיל לגבש את העבודה שמרבית כתיבתה תיעשה בשנה השלישית.

 

קורסי חובה

 

כתיבה אקדמית

-

תיאוריות בקרימינולוגיה

2

סטטיסטיקה יישומית למתקדמים א' + ב'

6

שיטות מחקר בקרימינולוגיה

2

מושגי יסוד במשפט הפלילי

2

סדר דין פלילי, דיני עונשין ודיני ראיות

2

מבוא למדעים ושיטות אנליטיות א'

2

מבוא למדעים ושיטות אנליטיות ב'

2

מבוא למדע פורנזי

2

סוגיות במדע פורנזי

3

רפואה משפטית ושיטות ביולוגיות במדע פורנזי

2

פרויקט בנושא מדע פורנזי*

5

תיאוריות מתקדמות

4

סמינר

6

קורסי בחירה***

4

סה"כ

44 נ"ז

 

 

קורסים מתקדמים לכותבי התזה

קורסי חובה

 

סדנה לעבודות גמר א'

4

סדנה לעבודות גמר ב'

2

סה"כ

6 נ"ז

 

 

 

ב.  מוסמך בהתמחות במדע פורנזי - עיוני

התכנית מאפשרת ללומדים/ות בה לרכוש ידע בתחום המדע הפורנזי, ולהבין בצורה מעמיקה את השיטות המדעיות המשמשות כיום את היחידות לזיהוי פלילי בעת ניתוח זירות פשע וגיבוש ראיות מדעיות לצורך העמדה לדין; וכן את ההיבטים החברתיים והמשפטיים העומדים בבסיסם של תהליכי קבלת החלטות, גיבוש מדיניות ויישומה בתחום של ענישה ופיקוח חברתי.

 

תנאי קבלה לתכנית

בעלי תואר בוגר מתחומים רלוונטיים ממוסד אקדמי מוכר בציון של 85 לפחות; פטור מאנגלית - לפי נוהלי האוניברסיטה.

 

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים כוללת 44 נ"ז ונמשכת שלושה סמסטרים. על התלמידים/ות להשלים את חובותיהם בתכנית במשך שנה קלנדרית אחת. הלימודים מתקיימים בימים ב', ו' במשך שלושת הסמסטרים - א' ב' וקיץ.

 

 

קורסי חובה

 

כתיבה אקדמית

-

תיאוריות בקרימינולוגיה

2

מחקר אמפירי

6

מושגי יסוד במשפט הפלילי

2

סדר דין פלילי, דיני עונשין ודיני ראיות

2

מבוא למדעים ושיטות אנליטיות א'

2

מבוא למדעים ושיטות אנליטיות ב'

2

מבוא למדע פורנזי

2

סוגיות במדע פורנזי

3

רפואה משפטית ושיטות ביולוגיות

2

פרויקט בנושא מדע פורנזי*

5

קריאה מודרכת**

4

סמינר

6

קורסי בחירה***

6

סה"כ

44 נ"ז

 

 

 

* פרויקט במדע פורנזי - (מחקרי ועיוני)

מטרת הפרויקט היא לאפשר לסטודנטים/ות להשתמש בידע שרכשו במהלך הלימודים לתואר המוסמך, תוך שילוב התיאוריה והפרקטיקה של הפעילות המקצועית. הסטודנטים/ות ייזמו ויוציאו לפועל פרויקט מחקר רלוונטי לתחום המדע הפורנזי. הסטודנטים/ות ייפגשו באופן תדיר עם המורה האחראי/ת על הפרויקט במטרה למסור דיווח בעל-פה על קצב ההתקדמות שלהם/ן ולדון בהמשך הפעילות. בסיום הקורס תוגש עבודת מחקר אינטגרטיבית המסכמת את התהליך שעברו התלמידים בקורס.

 

**קריאה מודרכת

מטרת הקורס היא התוודעות לטקסטים שונים במגוון הנושאים שבהם עוסק מדע הקרימינולוגיה, כהעשרה לתכנים הנלמדים ביתר קורסי התכנית. הקורס מאפשר לתלמידים/ות להכיר ולהעמיק את ידיעותיהם/ן בספרות בנושאים מגוונים.

התלמידים/ות ירכיבו רשימת קריאה אישית עם מנחה הקורס, והיא תהווה בסיס לכתיבת מטלה אישית בתחום העניין הנבחר. התלמידים יקבלו עדכון לגבי מועדי המפגשים האישיים.

 

*** קורסי בחירה (מחקרי ועיוני)

רשימת שיעורי הבחירה תתפרסם בשנתון האוניברסיטאי לקראת פתיחת שנת הלימודים. ניתן לקחת קורסי בחירה המשובצים בימים ובשעות של תכנית הלימודים בהתמחות במדע פורנזי. לחלופין, ניתן לקחת קורסי בחירה מתכנית הלימודים הרגילה של המכון לפי תחום העניין או לפי ימי הלימודים של התלמיד/ה. ניתן לשלב את לימודי הבחירה ביום נוסף בשעות אחה"צ או הבוקר. הלימודים במכון מתקיימים גם ביום שלישי.