test

כללי

  • הנחיות אלה באות לספק מידע והבהרות לגבי לימודי תואר שלישי בפקולטה, משלב הגשת המועמדות ועד לסיום התואר. הן באות להשלים את האמור בתקנונים הרשמיים )תקנון הפקולטה ללימודי דוקטורט  והתקנון האוניברסיטאי ( ולהוסיף מידע, כולל מידע בלתי פורמאלי שלא מופיע בתקנונים. מובן שבכל מקרה של סתירה, אם תתעורר, התקנונים הרשמיים הם המחייבים .
  • הפקולטה עושה כל מאמץ לתת יחס אישי לכל תלמיד/ה ולהבטיח חוויית לימודים שאינה רק עשירה ופורייה ברמה האקדמית הגבוהה ביותר, אלא גם נעימה ומותאמת במידת האפשר לצרכים של התלמידים. אנא אל תהססו לפנות אלינו בכל שאלה או הערה, לרכזת לימודי הדוקטורט גב' יפה אליהו, 02-5883880 yafae@savion.huji.ac.il או ליו"ר הוועדה ללימודים מתקדמים פרופ' בני פורת, benny.porat@mail.huji.ac.il לפי העניין .
  • מידע שוטף לתלמידי הדוקטורט בפקולטה (להלן גם: תלמידי מחקר) מופץ באמצעות רשימת התפוצה המיוחדת לכך .(law-d) מומלץ להצטרף לרשימה באמצעות הרכזת מיד לאחר הקבלה ללימודים (וחובה לעשות זאת עם תחילת הלימודים).

 

 

המסלולים

  • ישנם שלושה מסלולים ללימודי תואר שלישי בפקולטה :

    המסלול הרגיל מיועד למי שסיים תואר שני במשפטים עם תזה. תלמידים שמתקבלים במסלול זה נדרשים ללמוד את הקורסים הייחודיים לתלמידי דוקטורט בפקולטה, בהיקף של 10 נ"ז, ולהשלים עוד 2 נ"ז לפי בחירתם, בתיאום עם המנחה (בהתאם לדרישה הכלל-אוניברסיטאית לקורסים בדוקטורט – "לימודי השלמה" בלשון התקנון – בהיקף של 12 נ"ז בסך הכול). כמו כן, עליהם לכתוב, כמובן, את עבודת הדוקטור .

    המסלול הישיר מאפשר לתלמידים מצטיינים במיוחד להתקבל לדוקטורט ישירות בסיום התואר הראשון. במסלול זה, אף שמבחינת הפקולטה הקבלה היא ישירות לדוקטורט, לפי הכללים האוניברסיטאיים הרישום הוא תחילה במעמד של תואר שני. במסלול זה יש ללמוד 24 נ"ז הכוללות את הקורסים הייחודיים לדוקטורנטים (10 נ"ז) וכן עוד שורה של קורסים מבין קורסי המוסמך (כמפורט בסעיף 4.2 לתקנון הפקולטטי), ויש חובה לשמור על ממוצע גבוה בקורסים אלה (ממוצע 88 ולא פחות מ-80 בכל קורס). תלמידים במסלול זה לא צריכים לכתוב תזת תואר שני; לצורך קבלתם, הוועדה צריכה להשתכנע, גם בהעדר תזה, כי הם בעלי יכולת מחקרית גבוהה (על בסיס עבודות שכתבו במסגרת התואר הראשון או במסגרת אחרת), שמאפשרת להם לגשת ישירות לכתיבת עבודת הדוקטור .

    מסלול השלמה למחקר מיועד לתלמידים שהשלימו תואר שני במשפטים ללא תזה. מסלול זה כמוהו כמסלול הרגיל מבחינת דרישת הקורסים, אלא שיש בו דרישה לשמור על ממוצע של 85 ולא פחות מ-80 בכל קורס (יש לציין כי בפועל, מרבית הקורסים הייחודיים לדוקטורנטים הם ללא ציון, אלא על בסיס עובר/נכשל). כמו כן, במסלול זה נדרשים הסטודנטים לכתוב עבודה מקבילה לעבודת תזה למוסמך, שאף תיבדק כמו תזה למוסמך, ויש לקבל בה ציון 85 לפחות. עם זאת, ניתן לכלול את העבודה לאחר מכן כחלק מעבודת הדוקטור .

 

 

הגשת המועמדות/קבלה

  • הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית היא בין המוסדות המובילים בעולם בתחום זה. בהתאם לכך, סטנדרט הקבלה ללימודי תואר שלישי בפקולטה הוא גבוה ביותר. הקבלה נעשית על-פי שיקול דעתה של הוועדה ללימודים מתקדמים בפקולטה. חשוב להבין כי תנאי הסף המפורטים בתקנון (ציון 85 בלימודי התואר השני וציון 85 בתזה; הצטיינות בין 20% המובילים במחזור בפקולטה - לקבלה למסלול ישיר) הם תנאי סף בלבד. לא כל המועמדים העומדים בתנאי הסף מתקבלים ללימודים, אלא רק מועמדים שהוועדה השתכנעה כי הם בעלי פרופיל של מצוינות ובסיכוי גבוה יכתבו עבודות דוקטור ברמה גבוהה שתכבד את האוניברסיטה העברית .
  • מועמדים המתעניינים בלימודי דוקטורט בפקולטה צריכים בשלב ראשון לאתר מנחה שיהיה מעוניין/ת להנחותם ("מדריך", בלשון התקנון). ככלל (למעט מקרים חריגים ביותר), לא יתקבלו מועמדים ללא מנחה שהביע/ה נכונות להנחותם. כמו כן, נדרש מנחה העוסק בתחום שמעוניינים לחקור או לחלופין נכונות התלמיד להתאים עצמו לתחום של המנחה. מעבר לכך, חברי הסגל עשויים להפעיל "מבחנים" שונים, לפי שיקול דעתם, לצורך ההחלטה אם להסכים להנחות. מקובל לעיין בעבודות קודמות, וכן לבקש מהמועמד/ת להגיש הצעת מחקר ראשונית, אולם אין כללים מחייבים בעניין זה .
  • ככלל, מנחים אמורים להיות בדרגת מרצה בכיר ומעלה. לגבי חברי סגל בגמלאות, כעיקרון הם יכולים להנחות, אולם רצוי מאוד שיהיה מנחה נוסף מבין חברי הסגל הפעילים (לעתים, הרשות לתלמידי מחקר, שצריכה לאשר את המנחים, מתעקשת על כך).
  • במצב האופטימאלי, הגשת המועמדות צריכה להיות מלווה לא רק בהסכמה פורמאלית של חבר/ת סגל להנחות, אלא גם בהמלצה נלהבת שלו/ה לוועדה כי ראוי לקבל את המועמד/ת לתואר שלישי .
  • גיוס מנחה אין משמעו קבלה אוטומטית. המשוכה הבאה והמשמעותית לא פחות היא קבלה על ידי הוועדה. יש להגיש את כל החומר לרכזת לימודי הדוקטורט בפקולטה (כמפורט בסעיף 3 לתקנון הפקולטטי). לפי נוהלי האוניברסיטה, תלמידים במסלול הרגיל צריכים להגיש את מועמדותם לרשות לתלמידי מחקר, אולם עדיף להגיש לרכזת, והיא תדאג להעביר העתק גם לרשות .
  • לצד גיליונות הציונים, המלצות ועבודות מחקריות קודמות (תזה אם יש; מאמרים אם פורסמו; עבודות סמינריוניות אם אין את שני הקודמים), נדרשת גם הגשה של "מסמך כוונות למחקר". מסמך זה צריך להוות הצעת מחקר ראשונית, שתוכל ללמד (גם אם בתמצית) על יכולת מחקרית, על הכרה של התחום שבו מדובר ועל היכרות (ולו ראשונית) עם הספרות המחקרית הרלוונטית. בתקנון הפקולטטי מצוין כי המסמך צריך להיות בן 1,000 מילים, אך לא מדובר במגבלה נוקשה. הכוונה הייתה להצביע על כך שמדובר במסמך קצר יחסית, ועם זאת חשוב להבהיר כי יש לו חשיבות רבה בהליך הקבלה. לכן, אם יש צורך בפירוט נוסף כדי להסביר את המחקר המוצע, ניתן להרחיב יותר. חשוב שמסמך הכוונות יכלול פירוט מספיק שיאפשר לוועדה להעריך את המועמד/ת. יש לגבש את המסמך בתיאום עם המנחה המיועד/ת, והוא יישלח לחוות-דעת של חבר/ת סגל נוסף/ת טרם הדיון בוועדה .

ניתן להגיש מועמדות פעמיים בשנה – עד למועד שמפורסם בכל שנה – בדרך כלל ביוני לתחילת לימודים בסמסטר א', ובינואר לתחילת לימודים בסמסטר ב'. במקרים חריגים, כאשר יש הצדקה לכך, הוועדה שוקלת קבלה גם מחוץ למועדים הרגילים.
 

 

עמיתי מחקר ומלגות נוספות

  • אחת ממטרות הפקולטה היא טיפוח דור העתיד של חוקרי המשפט. בהתאם לכך, הפקולטה משקיעה משאבים רבים בסיוע לתלמידי מחקר מצטיינים במיוחד, בעלי פוטנציאל להשתלב באקדמיה. דוגמה מרכזית לכך היא המעמד של "עמיתי מחקר". מדי שנה, זוכים כשלושה תלמידים להתקבל למעמד של עמיתי מחקר שמקנה להם מלגת מחיה וכן שטח עבודה משרדי בפקולטה. העמיתים מצדם מתחייבים להשקיע את מלוא זמנם במחקר (ללא עבודה מחוץ לאוניברסיטה), ולהשתלב בקהילה האקדמית בפקולטה (בפרט בדרך של נוכחות בסמינר המחלקתי ובסדנאות הדוקטורנטים ובתרומה להם; וכן בהשתלבות בפורום המחקר הרלוונטי לתחום שלהם). לפרטים מלאים קראו בתקנון עמיתי המחקר .
  • הן תלמידי מחקר פעילים והן מי שמגישים מועמדות להתקבל ללימודים בתואר דוקטור במשפטים - יכולים להגיש מועמדות לעמיתי מחקר. החל משנת תשע"ד, הגשת המועמדות נעשית כבר בחודש ינואר עבור תחילת לימודים / הצטרפות לתכנית באוקטובר .
  • קיימות מלגות נוספות אוניברסיטאיות וחוץ-אוניברסיטאיות שהמידע עליהן מופץ מעת לעת לרשימת התפוצה. במקרים רבים, הפקולטה מתבקשת לדרג את המועמדים השונים או להמליץ עליהם. דירוג המועמדים נעשה על בסיס התייעצות עם המנחים וכן על בסיס התרשמות מהתרומה ומהמעורבות הכוללים של התלמיד/ה במסגרות הפעילות של תלמידי המחקר בפקולטה.

 

 

שלב א' ושלב ב' (לרבות: כתיבת העבודה, עבודה מול המנחה והוועדה

  • לפי הכללים האוניברסיטאיים, לימודי תואר שלישי מתחילים בשלב א'. בשלב זה, עובדים על הכנת הצעת המחקר שעל בסיסה תיכתב עבודת הדוקטור. הכוונה היא שדוקטורנטים יבצעו בשלב זה קריאה רחבה ומעמיקה שתעמיק את ידיעותיהם בתחומים הקשורים לעבודה ותאפשר להם לגבש את הטיעון המרכזי (ולו באופן טנטטיבי) שעל בסיסו יגובש מבנה העבודה. כלומר, שלב א' מוקדש לפיתוח מסמך הצהרת הכוונות להצעת מחקר מבוססת ומעמיקה יותר. זאת כמובן בתיאום שוטף עם המנחה. במקביל, השאיפה צריכה להיות לסיים את חובות הקורסים בשלב מוקדם ככל האפשר, אם כי סיום הקורסים אינו תנאי הכרחי למעבר לשלב ב' .
  • במקביל לגיבוש הצעת המחקר או לאחר גיבוש טיוטה, המנחה צריך לפעול למינוי ועדה מלווה. הוועדה צריכה לכלול שני חברים, שלפחות אחד מהם אינו מהפקולטה. לאחר שהמנחה והוועדה המלווה אישרו את הצעת המחקר והרשות לתלמידי מחקר נתנה את אישורה הפורמאלי לכך, עובר/ת התלמיד/ה לשלב ב ' .
  • בעבר אירעו לא מעט מקרים שבהם המעבר לשלב ב' לקח זמן רב. כיום, השאיפה היא לאפשר מעבר לשלב ב' במהירות. הסינון המרכזי נעשה בשלב הקבלה ולא בשלב א', ולכן ההנחה היא שכל מי שהתקבל מסוגל לכתוב עבודת דוקטור ראויה. לפיכך, בטרם תחילת הכתיבה עצמה, יש לוודא כי הצעת המחקר מפורטת וכי קיבלה אישור מסודר גם מהמנחה וגם מהוועדה .
  • ניתן ורצוי לעבור לשלב ב' בתוך מספר חודשים עד שנה, ולפי התקנון האוניברסיטאי העדכני חייבים לעשות זאת בתוך 18 חודשים .
  • תלמידים במסלול הישיר נדרשים להשלים לפחות את קורסי המוסמך (המפורטים בסעיף 4.2 לתקנון הפקולטטי) בטרם יוכלו להירשם באופן פורמאלי כתלמידי מחקר (בשלב א'). עם זאת, אפשר ומומלץ להתחיל לעבוד על הצעת המחקר במקביל לקורסים, דבר שיאפשר מעבר מהיר לשלב ב' בסמוך לרישום כתלמידי מחקר .
  • בשלב ב' – יש להמשיך במחקר ולכתוב את העבודה וכן להשלים את חובות הקורסים (אם טרם הושלמו). לפחות אחת לשנה, יש להעביר למנחה ולוועדה דוח התקדמות עם הפרקים שנכתבו עד לאותו שלב. אנו סבורים כי ניתן ורצוי לסיים את לימודי הדוקטורט בתוך שלוש שנים בסך הכול (לתלמידים שמקדישים את מירב זמנם לכך). בכל מקרה, יש לסיים את הלימודים בתוך שש שנים לכל היותר (ראו סעיף 8.4 לתקנון האוניברסיטאי) .
  • ניתן לכתוב את העבודה בעברית או באנגלית. אם אתם מעוניינים בקריירה אקדמית, כדאי לשקול ברצינות כתיבה באנגלית. התייעצו עם המנחה לגבי היתרונות והחסרונות של הדבר .
  • קיימת אפשרות לכתוב דוקטורט אסופה (או דוקטורט מאמרים), בהסכמה של המנחה והוועדה המלווה. ככלל, דוקטורט מאמרים יכלול 4-3 מאמרים (כתלות בהיקפם, בכל מקרה לפחות שלושה) שיהיו קשורים מספיק זה לזה כדי ליצור רצף קוהרנטי ולאפשר אינטגרציה למכלול, ויש צורך לצרף להם מבוא וסיכום. להנחיות מפורטות ראו סעיף 9.3 בתקנון האוניברסיטאי .

חברי הסגל מחויבים לאמור באמנת יחסי מנחה – תלמיד מחקר . בכל מקרה של בעיה בעבודה עם מנחה, אנא עדכנו את יו"ר הוועדה. ניתן גם לפנות ליו"ר הרשות לתלמידי מחקר.

 

קורסי הדוקטורנטים

  • תכנית הקורסים הייחודיים נבנתה במיוחד לתלמידי הדוקטורט בפקולטה. היא כוללת שתי סדנאות שמועברות על ידי יו"ר הוועדה ללימודים מתקדמים, ובהן מוזמנים להשתתף לא רק התלמידים הרשומים לקורס, אלא גם שאר הדוקטורנטים, בכל מהלך הלימודים; וכן שלושה קורסים שנועדו לספק כלי עזר חיוניים לתלמידי מחקר .
  • הסדנה "קריאה אקדמית – כיתת אמן" חושפת את התלמידים לטקסטים מכוננים בתחום המחקר המשפטי. במסגרתה דנים ברעיונות מרכזיים מתחומי משפט מגוונים שעשויים לתרום למחקר האישי של התלמידים, ובד בבד מחדדים את כישורי הקריאה הביקורתית של טקסטים אקדמיים. בכל שיעור מתארח/ת מרצה אחר/ת מהסגל הבכיר של הפקולטה, ומקיים דיון סביב טקסט בעל חשיבות מיוחדת בתחום המחקר שלו/ה .
  • בסדנת דוקטורנטים וחוקרים צעירים מוצג בכל מפגש מחקר של דוקטורנט/ית (בדרך כלל בשלבים מתקדמים) או פוסט-דוקטורנט/ית בפקולטה. המטרה היא לאפשר לחוקרים צעירים להתנסות בהצגת מחקרם וכן לקבל משוב על עבודתם; לחשוף את המשתתפים למגוון המחקר הנערך על ידי חוקרים צעירים בפקולטה, לפתח כישורי קריאה ודיון ביקורתיים וכן לסייע בקידומה של קהילת חוקרים צעירים בפקולטה .
  • הקורס "כתיבה אקדמית באנגלית" נועד לפתח ולחזק כישורי כתיבת מאמרים והצגתם באנגלית – יכולות הכרחיות בעולם האקדמי. הקורסים "מבוא לשיטות מחקר" ו"מבוא לסטטיסטיקה" נועדו לחשוף את תלמידי המחקר לשיטות מחקר אמפירי במדעי החברה (כמותי ואיכותני). ידע בסיסי זה חיוני כדי להבין טוב יותר מחקרים במדעי החברה ובמדעים אחרים (בעת עריכת מחקר בינתחומי), לאפשר שיתוף פעולה עם חוקרים מתחומים אחרים, ולפתוח אפשרות לעריכת מחקרים אמפיריים-משפטיים בהמשך גם באופן עצמאי – למי שיהיו מעוניינים בכך ויעמיקו את ידיעותיהם בתחום .
  • ניתן, בהמלצת המנחה, לפנות ליו"ר הוועדה ולבקש פטור מהקורסים המפורטים בסעיף הקודם, ככל שיש לכם ידע קודם בתחומים אלה או שעבודתכם מצריכה דווקא התעמקות בשיטות אחרות (לדוגמה: שיטות מחקר של מדעי הרוח / קורסים בפילוסופיה; לימוד שפה למי שמעמיק במשפט משווה). ככלל, במקרה של פטור יש צורך ללמוד קורסים אחרים במקום להשלמת הדרישה האוניברסיטאית של 12 נ"ז. עם זאת, במקרים חריגים ניתן על-פי התקנון האוניברסיטאי לקבל פטור מלימודי השלמה או מחלקם, בהמלצת המנחה והוועדה המלווה .
  • תלמידי מחקר אשר משתתפים בסמינר אינם צריכים לכתוב עבודה סמינריונית. עם זאת, עליהם לעמוד בשאר חובות הסמינר (השתתפות פעילה). בקורסים אחרים, לרבות סדנאות, יש צורך לעמוד במלוא החובות של הקורס, כולל בחינות / ניירות תגובה .

תלמידים במסלול הישיר אשר בתחילת לימודיהם נדרשים ללמוד קורסי מוסמך (לרבות סמינר בתחום ההתמחות), מחויבים לעמוד בכל הדרישות גם בסמינר, כולל כתיבת עבודה סמינריונית .

 

פעילויות אקדמיות נוספות בתקופת הלימודים

  • הסמינר המחלקתי שמתקיים בימי רביעי בצהריים הוא מוקד חשוב של פעילות אקדמית בפקולטה. במסגרתו, חברי הסגל ואורחים מציגים את עבודתם העכשווית, ומתקיים עליה דיון. תלמידי המחקר מוזמנים ומצופים להשתתף באופן פעיל. פרטים על ההרצאות, לרבות עותקים של המאמרים שיוצגו בכל שבוע, ניתן למצוא באתר הסמינר .
  • הפעילות המחקרית בפקולטה בתחומים השונים מרוכזת בדפי הפורומים .מומלץ מאוד ליצור קשר עם ראשי / מרכזי הפורום בתחומים המעניינים אתכם, ולהצטרף לפעילויות של הפורום (סדנה מחקרית, הרצאות, כנסים) .
  • לפקולטה מגיעים מדי שנה עשרות אורחים מחו"ל לכנסים, להעברת קורסים מרוכזים ולשהות מחקרית. כדאי להיות מעודכנים ולנצל זאת כדי להיפגש עם חוקרים בתחומים שמעניינים אתכם. המידע מפורסם באתר הפקולטה: בעמוד מרצים אורחים  וכן בלוח האירועים (לגבי כנסים). כדאי גם להתעדכן מבעוד מועד מול המנחה שלכם ומול ראש הפורום הרלוונטי לגבי אירועים ואורחים בתחום העניין שלכם.
  • האוניברסיטה מעודדת יצירת קבוצות לימוד של דוקטורנטים מחוגים שונים החוקרים נושאים קרובים. זאת במסגרת פרויקט לימוד בחברותא. מסגרת זו מאפשרת מפגשים מעת לעת עם דוקטורנטים מדיסציפלינות אחרות ותורמת להעשרת חווית הלימוד ולמחקר. האוניברסיטה גם מעניקה מלגה צנועה ליוזמים/למרכזים של כל קבוצה .
  • הצגת מאמר (שמבוסס על חלק מעבודת הדוקטורט) בכנסים היא התנסות רצויה ומומלצת. היא מאפשרת לכם להציג את עבודתכם בפני הקהילה הרלוונטית, לקבל משוב וליצור קשרים אקדמיים מועילים. מובן שלא כדאי להפריז בכך, כי זה גוזל זמן רב. הרשות לתלמידי מחקר מעניקה מימון  לדוקטורנטים לנסיעה לכנס בחו"ל (לא יותר מפעם אחת במהלך התואר). לפרטים ולהגשת בקשה, יש לפנות ישירות לאתר הרשות לתלמידי מחקר. במקרים מיוחדים, גם הפקולטה מעניקה סיוע נוסף. בקשות יש להפנות ליו"ר הוועדה .
  • ניתן ואף מומלץ לשלב תקופת שהות במוסד מחקרי בחו"ל תוך כדי לימודי הדוקטורט. עליכם לפנות ישירות למוסד המארח כדי לנסות לארגן שהות כזו, ולדאוג באופן עצמאי למימון. יש לתאם זאת עם המנחה ולעדכן את יו"ר הוועדה. במקרה של עמיתי מחקר, ככלל הציפייה היא לשהות בפקולטה בכל תקופת המחקר, אולם במקרים מיוחדים עשויה הפקולטה לאשר שהות בחו"ל ואף סיוע במימון לכך. בקשות יש להפנות ליו"ר הוועדה .

 

 

סיום – והשלב הבא ...

  • באתר הרשות לתלמידי מחקר ישנן הנחיות טכניות מפורטות  לגבי אופן הכנת העבודה להגשה. את העבודה יש להגיש לרשות לתלמידי מחקר לאחר קבלת אישור המנחה לכך, ולאחר שהוגש לרשות גם דוח של הוועדה המלווה על התקדמות התלמיד/ה .
  • הרשות מתייעצת עם המנחה לגבי שופטים אפשריים, וממנה שלושה שופטים: המנחה עצמו ועוד שניים, שאחד מהם יכול להיות מבין חברי הוועדה המלווה (כלומר שופט "חיצוני" אחד). העדיפות היא למנות שופטים מחוץ לאוניברסיטה. כל אחד מהשופטים צריך למסור לרשות דוח (נפרד ועצמאי) בתוך חודשיים (או שלושה בתקופת פגרת הקיץ). לאחר מכן, מועבר החומר למליאת הרשות לתלמידי מחקר, והיא מחליטה אם לדרוש תיקונים לפני אישור הדוקטורט .
  • קיימת התארגנות עצמאית של תלמידי המחקר בפקולטה לקיום מפגשים לא-פורמאליים בנושאים שונים במסגרת פורום תלמידי המחקר . בין השאר, מארגן הפורום מפגשים בנושאים פרופסיונאליים הנוגעים לעבודה האקדמית: כיצד והיכן לפרסם, הגשת מועמדות לפוסט-דוקטורט, הגשת מועמדות למשרות אקדמיות וכולי. במידת הצורך, ידאג יו"ר הוועדה ללימודים מתקדמים למפגשים נוספים/משלימים כדי לוודא שהמידע בנוגע לנושאים אלה נגיש למעוניינים בכך.