גיליון 22

 
גליון 22:  אוגוסט 2016
     
 
header


בטאון הפקולטה - גליון 22

 
 
 

 22_1

נותנים סיכוי לעברייני נוער 
- אורית לוי-ינובסקי -

בגיליון זה נבחן את תופעת עבריינות נוער ודרכי השיקום של הנערים והנערות, דרך עיניה של תלמידת הפקולטה, מור הרניק-בלום. מור, מסיימת שנה ג', משתפת אותנו בקשיים ובהצלחות שבעבודה עם "עברייני הנוער" באזור ירושלים.

קראו עוד...

hrnl

22_4

  
היבטים משפטיים וחברתיים של זכויות להט"בים: תיאוריה ופרקטיקה
-פרופ' צבי טריגר-

בפקולטה נלמד לראשונה השנה קורס שהוקדש לנושא זכויות להט"ב. פרופ' צבי טריגר, המעביר את הקורס, מספר מה מיוחד בו ומדוע לטעמו חשוב כל כך ללמוד את הנושא, במיוחד בתקופה מתוחה וסוערת, כמו זו.

קראו עוד...

hrnl

22_3

  
פרופסור יובל שני, מסכם ארבע שנות "דיקנות"
-מערכת הביטאון-
נפרדים מהדיקן: כולנו יודעים כבר שדיקן הפקולטה ב-4 השנים האחרונות, פרופסור יובל שני, עוזב את תפקידו. זו ההזדמנות שלכם לקרוא את מילות הסיכום שלו לתקופה זו - לפני ה"דרופ מייק" הסופי.


קראו עוד...

hrnl

guyh

  חילופי סטודנטים – הזדמנות לראות עולם 
-סופי קוסשוילי-
  

לומדים קשה הקיץ? חלמתם על חורף אירופי? רציתם קפיצה קטנה לאוסטרליה? או אולי שינוי אווירה במזרח הרחוק או בארה"ב? זה אפשרי, גם במהלך הלימודים! פרופסור גיא הרפז נותן לכם את כל המידע על תוכנית החילופים האיכותית של הפקולטה ופורט את כל הסיבות למה כדאי גם לכם להשתתף בה.

קראו עוד...

hrnl

22_2

  נשף משפטים 2016
-שאול פליידר-
 

נשף משפטים - צמד המילים שהביא לכל כך הרבה שיח, המתנה, ציפייה, התרגשות ושמחה - אבל האם חשבתם פעם "אך נשף נולד"? הרמתם פעם אירוע ל-800 איש? ומה עם אירוע ל-800 חברים וחברות, תוך כדי לימודים ומבחנים? בואו לשמוע משאול פליידר איך בדיוק הוא ושאר החברים באגודה ארגנו לכם את #נשףמשפטים 2016


קראו עוד...

hrnl 

 

 

 
 
 
mador0
mador1

והפעם הממראים ל והחוזרים מ תוכנית חילופי הסטודנטים של הפקלטה.

- -

קראו עוד...

 
 
 
בטאון "הפקולטה" גליון 22: אוגוסט 2016
חברי מערכת: יובל שמחי, יובל שוהם
 
הפקולטה למשפטים, כל הזכויות שמורות

היבטים משפטיים וחברתיים של זכויות להט"בים: תיאוריה ופרקטיקה

היבטים משפטיים וחברתיים של זכויות להט"בים: תיאוריה ופרקטיקה

פרופ' צבי טריגר 

לפני למעלה משנה הוזמנתי על-ידי הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, ועל-ידי הקבוצה הירושלמית לקידום זכויות להט"ב, ללמד קורס על זכויות הקהילה הגאה ועל סוגיות של משפט, מיניות ומגדר. כמובן שנעניתי מיד ובשמחה להזמנה ולאתגר. 
אני חוקר ומלמד על משפט, מיניות ומגדר למעלה מעשור כמרצה, ועוד לפני כן כסטודנט. הסוגיות הללו רלוונטיות כמעט לכל תחומי המשפט, ואפילו בדיני חוזים, קורס החובה שאני מלמד, לא ניתן לחמוק מהן. גם בקורסים אחרים שלימדתי לאורך השנים, כמו קורסים שעוסקים בטובת ילדים או הקורס "פשעים נגד הפטריארכיה", שגם שודר בגלי צה"ל ופורסם כספר, עסקתי בסוגיות האלו לא מעט. ההיבטים הללו שזורים באופן טבעי ואינטגרלי בהוראה שלי ובכל מחקרי.


לכן אולי גם מעולם לא הקדשתי לסוגיות הללו קורס עצמאי, שכן לא ראיתי אותן כמנותקות מכל היבטי המשפט. דווקא משום כך שמחתי מאוד על ההזדמנות לבנות קורס חדש שמתמקד כולו בזכויות הקהילה הגאה, ובוחן את הסוגיות הן מנקודת מבט תיאורטית והן מנקודת מבט פרקטית.


הקורס שבניתי והעברתי בסמסטר החולף עוסק במקורות התיאורטיים ובהשלכות המשפטיות של תחום שהחל כ"לימודים הומו-לסביים" ו"תיאוריה קווירית" ועוסק כיום בחקר זהויות רבות נוספות מלבד לסביות והומואים, כגון ביסקסואלים, טרנסג'נדרים, קווירים ועוד.
חלקו הראשון של הקורס הוקדש לבחינה ביקורתית של מונחי יסוד כמו מין, מגדר ומיניות; לשורשים הפמיניסטיים של התחום; להתחקות אחר מקורות ההומופוביה; ולבחינה של הצטלבויות שונות בזהות כגון מיניות ומוצא אתני, גזע, מגדר, לאום ועוד.


בחלקו השני של הקורס ניתחנו היבטים מעשיים של התיאוריות, תוך התמקדות במשפט: הקשר שבין המשפט ללגיטימציה החברתית והתרבותית הגוברת של להט"בים (לפחות בחברות מסוימות), ביטול האיסור הפלילי על יחסי-מין בין בני זוג מאותו המין ומשמעותו, המאבק להכרה בזוגיות ובהורות להט"בית והמאבק על שוויון בעבודה.


פתחתי את הקורס בשאלה "האם עדיין יש צורך לדבר על זכויות להט"בים?". זו כמובן שאלה רטורית, משום שהדוגמאות שהבאתי מהשבוע שקדם לפגישה הראשונה בקורס, מתחילת חודש פברואר 2016, הראו שההומופוביה, האפליה והרדיפות עדיין נמשכות, בימים אלו ממש, בכל רחבי העולם: באוגנדה, למשל, נאסר לרשום ארגונים העוסקים בקידום זכויות הקהילה הגאה; באינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, קרא שר בממשלה לאסור על פעולתם של תאי סטודנטים להט"בים באוניברסיטאות, נמחקו לדרישת הממשלה ממקלדות הטלפונים הסלולריים אמוג'י בעלי קונוטציה להט"בית, ומחקו את השיעורים על סובלנות כלפי מיעוטים מיניים מתוכנית הלימודים בבתי הספר; בארצות הברית, מושל מדינת ניו-יורק ניסה בתחילת 2016 להעביר חוק שיאסור על "טיפולי המרה" ללהט"בים (צעד חיובי כמובן, שהצביע עד כמה נפוצים הטיפולים הללו, שמסתיימים לרוב בטראומות קשות ולעיתים אף בהתאבדות של ה"מטופלים"); לעומת זאת, הפרלמנט האיטלקי דחה הצעת חוק להכרה בברית זוגיות לזוגות חד-מיניים, חוק שעבר בסופו של דבר כשלושה חודשים לאחר מכן, ב-11 במאי 2016.


למרבה הצער, הקורס שובץ לכל אורכו ב"פינות אקטואליה" שכאלה, פינות חדשותיות שמצביעות על הצורך לעסוק בזכויות הקהילה הלהט"בית, ומדגימות שהמאבק לשוויון, ואף לביטחון אישי, עדיין רחוק מסיום. כך למשל, בצפון קרוליינה, שבארה"ב, עבר חוק שמחייב טרנסג'נדרים להיכנס לשירותים ציבוריים לפי המין שרשום בתעודת הלידה שלהם, ולא לפי המין הנוכחי; וכמובן, אירוע הרצח ההמוני ב-12 ביוני 2016, שבו נרצחו 49 אנשים במועדון Pulse באורלנדו, על-ידי מי שהיה, לפי דיווחים חדשותיים, כנראה הומו בארון בעצמו, והיה מסוכסך עם עצמו סביב נטייתו המינית. כמה שבועות קודם לכן דיברנו בקורס על הקשר שבין הומופוביה בכלל לבין הומופוביה עצמית ואלימות, וזו הייתה דוגמה עצובה ומטרידה לקשר הזה.


גם בישראל גובה ההומופוביה מחיר בחיי אדם, ולא רק באפליה משפטית וחברתית, כפי שאנו יודעים מהרצח בבר-נוער באוגוסט 2009 ומרצח שירה בנקי, במצעד הגאווה כאן בירושלים, בקיץ שעבר. כך שהשאלה שפתחתי בה את הקורס מטרתה היתה לחדד את הצורך, הדחוף עדיין, בהמשך השיחה העוסקת בשוויון על בסיס נטייה מינית, מגדר ומיניות, ולהבהיר שלמרות מראית העין של "תום המהפכה", הדרך לשוויון מלא ולביטחון אישי עוד ארוכה.

חילופי סטודנטים

חילופי סטודנטים – הזדמנות לראות עולם

סופי קוסשוילי

הקיץ שבא עלינו לטובה (ולחמה) וסיום תקופת המבחנים, מעלים אצל כולנו פנטזיות על טיול ממושך לחו"ל. אלא שאחרי מחשבה מהירה על מועדי ב', בחירת הקורסים לשנה הבאה והניסיון לצלוח את החום הישראלי, אנחנו נזכרים שאנחנו סטודנטים למשפטים ואז הפנטזיות נעלמות. 
אז זהו, שלא – תוכנית חילופי הסטודנטים שמפעילה הפקולטה מזה עשר שנים מאפשרת לסטודנטים ליהנות מדי שנה מחוויית לימודים ייחודית שאין כדוגמתה באוניברסיטה העברית. לקראת מחזור חילופי סטודנטים נוסף של הפקולטה, תפסנו את פרופ' גיא הרפז, ראש תוכנית חילופי הסטודנטים ותוכניות בינלאומיות אחרות בפקולטה למשפטים, לשיחה קצרה, ובה סיפר לנו על התוכנית מנקודת מבטו.


פרופ' הרפז, אז מהי בעצם תוכנית חילופי הסטודנטים של הפקולטה?
מדובר בהסכמים בין הפקולטה למשפטים לבין פקולטות למשפטים ברחבי העולם, במסגרתם נוסעים סטודנטים של הפקולטה לסמסטר אחד או שניים ללמוד במוסד אקדמי בחו"ל, וחלק מן המוסדות שולחים את הסטודנטים שלהם ללמוד סמסטר אחד או שניים כאן באוניברסיטה.  
תוכנית החילופים התחילה בפקולטה לפני כעשר שנים, ביוזמתם של  הדיקן דאז פרופ' יואב דותן ושל פרופ' מרגית כהן. מאז ועד היום, בכל שנה טסים בין חמישים לשבעים סטודנטים מהפקולטה למוסדות שונים בחו"ל, בהתאם להקצאות שהתקבלו, ומגיעים אלינו כשלושים סטודנטים זרים. כיום יש לפקולטה הסכמים עם כ-25 מוסדות בצפון אמריקה, אירופה, אסיה ואוסטרליה. מדובר ברשת אקדמית איכותית מאוד, והסטודנטים זוכים להגיע למוסדות מובילים בעולם כמו קולומביה, סטנפורד, ברצלונה ועוד.


מה החשיבות שאתה רואה בתוכנית החילופים? מה הערך המוסף לסטודנטים המשתתפים בה? 
אני רואה שלוש חשיבויות עיקריות בתוכנית:
האחת היא ברמה האקדמית: התוכנית מאפשרת לסטודנטים שלנו לנסוע למוסד זר מעולה, ללמוד שם בשפה זרה, להתנסות בשיטת משפט זרה וליהנות מחוויה בינלאומית. הלימודים במוסד אקדמי מוביל חושפים את הסטודנטים למציאות המשפטית הגלובלית ומאפשרים להם להבין את המערכת המשפטית העולמית בצורה טובה יותר. הסטודנטים מעשירים את עולמם האקדמי, משפרים את השליטה בשפות זרות, מכירים רעיונות חדשים, שיטות הוראה וגישות שונות. 
חשיבות שנייה היא ברמה החברתית-האנושית. אני מאמין שהחיים הם פסיפס של חוויות, והתכנית מאפשרת לסטודנטים להתנסות בחוויה חד-פעמית ומיוחדת של חיים סטודנטיאליים במקום זר, להכיר אנשים חדשים, ליצור קשרים בינלאומיים ולהסתדר בשפה זרה. 
המישור השלישי הוא המישור של הפקולטה – התוכנית מאפשרת לפקולטה ליצור קשרים אסטרטגיים עם מוסדות מובילים בעולם ולהשתלב במגזר המשפטי הגלובלי. התכנית עובדת בשני הכיוונים, כך שגם קבלת הסטודנטים מחו"ל חושפת אותם לעולם המשפטי בישראל.  


האם הנסיעה לא פוגעת ברצף הלימודים?
אכן, לפעמים זה מסרבל את ההליך הלימודי ומכביד; אבל בסך הכול הפקולטה מאוד גמישה למען התלמידים ועושה דרך ארוכה כדי להקל על הסטודנטים שנוסעים. כמו לכל דבר גם לכך יש עלות מנהלית מסוימת, אבל עלות זו בטלה בשישים בהשוואה ליתרונות של החילופים.


מה מייחד את התוכנית של הפקולטה לעומת פקולטות אחרות באוניברסיטה ולעומת פקולטות אחרות למשפטים בארץ?
הייחודיות של התוכנית בפקולטה מתבטאת בכמה היבטים. הפקולטה מנהלת את תוכנית חילופי הסטודנטים בנפרד מהתוכנית הקיימת של האוניברסיטה, כך שהיחידה של הפקולטה היא אוטונומית לחלוטין, עם מנהלה ותשתיות נפרדות שאינן תלויות בתהליכים שמתרחשים באוניברסיטה. נוסף לכך, יש הבדל ניכר בכמות ובאיכות של המוסדות אליהם נוסעים הסטודנטים בפקולטה. הפקולטה מנהלת הסכמי חילופים נפרדים מאלה שיש לאוניברסיטה, והיא מקבלת הקצאות רבות יותר, וזאת מבלי להתפשר על איכות המוסדות והלימודים בהם. לרוב הקבלה לתוכנית דרך הפקולטה היא מובטחת, הטיפול הוא במגרש הביתי שלך, והכל נעשה באופן קטן ואינטימי. השנה ישנה נוכחות ייחודית של הפקולטה בלונדון, ב-CTLS – מוסד משפטי בינלאומי שהפקולטה שותפה להקמתו, לניהול שלו ולהוראה בו. לא אתבייש לומר שהפקולטה מפעילה את אחת מתוכניות החילופים הכי טובות בעולם, מבחינת כמות ואיכות המוסדות המשתתפים, ודרך ההתנהלות עמם.


מי מממן את הנסיעות? 
התוכנית בעיקר ממימון פקולטטי. הנהלת האוניברסיטה מספקת תמיכה צנועה, אך רוב הכסף מגיע מהפקולטה. השנה הדיקן הנוכחי, פרופסור יובל שני, מצא תמיכה פנימית וחיצונית נוספת לטובת סטודנטים נזקקים, אבל כל התוכנית עצמה ברמה השוטפת היא מתקציב הפקולטה.


יש שיח בפקולטה על כך שהחילופים מיועדים לבני עשירים בלבד, ומי שידו אינו משגת לא יכול לעשות זאת. מה דעתך על כך? האם יש פתרון לסטודנטים במעמד סוציו-אקונומי נמוך?
אכן יש בעיה, בעיקר במוסדות כמו בלונדון וצפון אמריקה שבהם העלויות גבוהות מאוד. עם זאת, הבעיה לא כל כך חריפה מכיוון שבחלק מהמוסדות עלות המחיה היא מאוד זולה ביחס לירושלים, וניתן לנסוע לשם. הפקולטה מנסה כל שנה להעלות את התמיכה הניתנת לסטודנטים, ומספקת בכל שנה מענה משמעותי במלגות תמיכה הניתנות לסטודנטים מתקשים, בסך כולל של כ-25 אלף דולר. מלבד זאת, הפקולטה מממנת את כרטיס הטיסה של הסטודנטים היוצאים. הפקולטה פועלת ללא הפסקה על מנת לגייס עוד ועוד כסף כדי לאפשר לכל אחד להצטרף לתוכנית, ולמנוע מצב שבו מישהו יכול ורוצה להשתתף אך אינו מצליח מבחינה כלכלית.


חוויה בלתי נשכחת
פרופ' הרפז לא רק עוסק בספקולציות על החוויה הזו. כמי שהשתתף בעצמו בתוכנית חילופים בעודו סטודנט צעיר הוא מסכם את החוויה כהתנסות ייחודית ומעניינת, שהשאירה אצלו טעם טוב מהחוויה הסטודנטיאלית. 
לאור כל זאת, אנחנו לא יכולים שלא להצטרף להמלצתו של פרופסור הרפז, ולעודד את כל מי שמעוניין ברעיון של חילופי סטודנטים ליצור קשר בתחילת שנת הלימודים עם פרופסור הרפז במייל:Guy.Harpaz@mail.huji.ac.il .
ולמחליפים הטריים – בהצלחה! תנסו לא להוציא לנו יותר מדי את העיניים בפייסבוק...

מדור "הסטודנטים"

מדור "הסטודנטים"

סופי קוסשוילי

danielS

דניאל שגב  
דניאל שגב, סטודנט בשנה ג' בפקולטה, בילה סמסטר באוניברסיטת הונג קונג.


מה גרם לך לנסוע לחילופים בכלל, ולבחור לטוס להונג קונג בפרט?
השנתיים הראשונות בפקולטה היו מאוד אינטנסיביות. העומס, המבחנים והלחץ של ההתמחויות גרמו לי להבין שיש נקודה שבה צריך לעשות הפסקה, ולקחת טיפת אוויר לנשימה מאורח החיים הסטודנטיאלי הלוחץ. המייל של החילופים תפס אותי בהפתעה; לא כל כך התעניינתי ולא הייתי בטוח אם אני רוצה ללכת. לאחר שחברי היה בשיחת ההיכרות עם התוכנית וחזר נלהב, הוא שכנע אותי לשמוע גם., התלהבתי גם כן והחלטתי להגיש מועמדות.
הדבר הראשון שהנחה אותי בבחירת המוסד הלימודי היה איכות האוניברסיטה – בדקתי דירוגים והמלצות וראיתי שהונג קונג מדורגת ברשימת האוניברסיטאות הטובות בעולם. שיקול נוסף היה שזה יהיה יעד רחוק שלא קל להגיע אליו ביום-יום, שהנסיעה לשם תהווה הזדמנות חד פעמית. בהונג קונג יש קהילה יהודית וישראלית גדולה וקל להשתלב שם.


מה הדבר שהכי זכור לך מהחוויה של החילופים? 
הדבר שהיה הכי כיף זה לנסוע עם חבר טוב שלי, שגיא חורי, והידיעה שהכול פתוח בפניך. למדנו יומיים וחצי בשבוע ובשאר השבוע טיילנו. אני זוכר גם את הספונטניות והנגישות של המקום ואת האפשרות ללמוד וגם לטייל במקביל.


האם היו קשיים במהלך התקופה?
הקושי המרכזי היה שהאוכלוסייה בהונג קונג מאוד מגובשת והיה להם קשה להיפתח למערביים, ובעיקר לסטודנטים, שבקהילה ידעו שהם באוניברסיטה לתקופה קצרה. אבל עם זאת, אלו שנפתחו אלינו נהיו חברים מאוד קרובים ובימים אלה מטיילת בישראל סטודנטית סינית שהכרנו בפקולטה שם.


איזה טיפ היית נותן לסטודנטים שטסים? 
לחיות כל בוקר כאילו זה היום האחרון שלך במדינה – לדבר עם כל האנשים, לא להתבטל, לצאת לעשות, לבלות. לא לחשוב שיש עוד הרבה זמן אלא לנצל כל רגע, כי זה עובר ממש מהר ופתאום לקראת הסוף אנשים מגלים שלא הספיקו לעשות הרבה דברים. 
לסיכום – בעיני זו חוויה ייחודית שהפקולטה מאפשרת, והיתרונות שבה מצדיקים את הנסיעה, שמשאירה חוויות מעולות וזיכרונות לכל החיים.

   
danY

דן יורה
דן יורן, סטודנט בשנה ג' בפקולטה, בילה את הסמסטר הראשון של השנה באוניברסיטת בריטיש קולומביה בוונקובר שבקנדה. דן מספר כי "מדובר באחת החוויות האדירות שסטודנט יכול לחוות. מדובר בהזדמנות נדירה, בתקופה מהנה וגם מלמדת, ואני הייתי ממליץ עליה לכל סטודנט".

   
yehudaG יהודה גולדמן
יהודה גודלמן, סטודנט בשנה ב' בפקולטה, משלב משפטים עם לימודי מוסמך במנהל עסקים. יהודה בחר לבלות את הסמסטר הראשון של השנה הבאה באוניברסיטת ג'ורג'טאון שבוושינגטון, בירת ארה"ב. גם העובדה שיהודה נשוי עם שני ילדים לא הפריעה לו להשתתף בתוכנית, כך שבקיץ הקרוב יֵצֵא יהודה למסע החילופים יחד עם בת זוגו וילדיו. 
יהודה מספר: "בחרתי להשתתף בתוכנית כדי להכיר את תחום המשפט מזווית שונה, להיחשף לאנשים מעניינים ולצבור חוויות טובות. תחילה התלבטתי אם לצאת לתוכנית, שכן עבורנו המשמעות הייתה רילוקיישן של כל המשפחה. לאחר התלבטות קצרה החלטנו זוגתי ואני כי מדובר בחוויה חד פעמית ובהזדמנות טובה לכל המשפחה לחוות ביחד תקופה מיוחדת."
   
michalE

מיכל אדרי 
מיכל, סטודנטית שנה ב למשפטים, טסה לאוניברסיטת בריטיש קולומביה שבוונקובר, לסמסטר א
מיכל מספרת:
"החלטתי לטוס לחילופים כי רציתי להכיר שיטת משפט שונה, והוראת לימוד שונה. בנוסף רציתי להכיר תרבות אחרת, לחוות עיר ומדינה ייחודית וחווית לימודים בינלאומית. בחרתי לטוס דווקא ללמוד דווקא בבריטיש קולומביה ראשית בגלל שהיא נחשבת לאוניברסיטה יוקרתית וטובה. שנית, רציתי לבקר בוונקובר שנחשבת לאחת הערים עם האיכות חיים הטובה בעולם, מגוון מקומות לטייל בהם ושמעתי מאנשים רבים המלצות לטייל בה. 
מלחיץ אותי מעט הלימוד במדינה שונה ובשפה שכולה שונה, במיוחד שאינני יודעת מה הרף הנדרש שם. עם זאת, אני מצפה להכיר אנשים מכל העולם, ללמוד ולהעמיק, לטייל, לחוות, לנוח מהעומס, לצבור כוחות ובעיקר ליהנות . 
שמעתי מכל מי שהיה בחילופים שזאת חוויה נהדרת, ועם כל הקושי שבהחלטה לטוס והחששות הנלווים אליה, מדובר בהזדמנות נדירה, ובחוויה חיובית לכל החיים".

   
danO

דן אורבך
דן, סטודנט בשנה ב' בפקולטה, משלב משפטים עם לימודי מוסמך במנהל עסקים. בשנת הלימודים הבאה יטוס לבלות את הסמסטר הראשון באוניברסיטת בייג'ינג שבסין, עם בת זוגו מיקה וחבר נוסף שלהם. דן מספר כי מאז שהחל את לימודיו שמע על תוכנית חילופי הסטודנטים וציפה לה. 
"החוויה של מגורים במדינה שונה, חברים חדשים ותרבות חדשה מאוד מושכת אותי. החלטנו לטוס למקום מיוחד שלא היינו בו עדיין וסביר להניח גם שלא נהיה בו בשנים הקרובות. החילופים הם הזדמנות מצוינת להגיע למקום רחוק ומיוחד, וזה בא בתקופה שבה הצורך לנקות את הראש מהאינטנסיביות של הלימודים חזק מתמיד, ומאפשר לנו לעשות עצירה קטנה ולחשוב קדימה על המשך החיים".למרות שסינית היא שפה קשה, דן בטוח כי הם יתגברו על מכשול השפה, ויוכלו למצוא שפה משותפת עם הסטודנטים האחרים, במיוחד לאור העובדה שהלימודים מתקיימים באנגלית. 
בין מבחן למבחן דן כבר מכין את המזוודה לטיסה. הוא וחבריו מצפים לה בכיליון עיניים, והם בטוחים שיזכו לחוויה מהנה ומיוחדת שתישאר לכל החיים.

נותנים סיכוי לעברייני נוער

נותנים סיכוי לעברייני נוער

אורית לוי-ינובסקי

כמה פעמים בחיים שמענו את צמד המילים הללו, "עבריינות נוער"? אילו אסוציאציות עולות בראשנו כשאנחנו שומעים, שוב, את האוקסימורון הזה? אולי התרגלנו לזה כל כך, שבכלל לא שמנו לב שמדובר בנושא שהוא אוקסימורוני מעצם מהותו. 
פנימיות, בתי ילד, סמים, נשירה, עובדים סוציאליים, משרד הרווחה,  טיפול, גמילה, כלא אופק, והמשפט... אוהו, המשפט... איפה הוא בסיפור? הוא בכלל חלק ממעגל הטיפול הזה? אנחנו בכלל רוצים אותו בממשק עם הנערים האלה? לְמה הוא מועיל?
כל שאלה כזו, וכל אלה שעוד לא נשאלו כאן, הן נושא לדוקטורט בפני עצמו – לכל הפחות.
ותשובות ברורות אין.


בניגוד לחשיבה המקובלת, עבריינות נוער מצויה בכל השכבות החברתיות, בקרב נערים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך ובין "בני טובים", בין שמדובר בבנים להורים המכורים לסמים ובין  שמדובר בבנים להורים שומרי חוק.


סוגי העבירות המאפיינים בני נוער הם בעיקר עבירות אלימות (תקיפה, החזקת סכין ודומיהן, וכמובן עבירות על רקע לאומני), עבירות סמים, עבירות תנועה (לרבות נהיגה בשכרות), עבירות מין וכן הלאה.

בישראל כיום, יחס החוק לעבריינות מסוג זה הוא שונה לחלוטין מהיחס הניתן לעבירות בגירים. ככלל, יחס רשויות האכיפה והשפיטה במדינות המערב סלחני ומתחשב יותר כלפי עבריינים קטינים לעומת בגירים. הגישה היא בעיקרה חינוכית-שיקומית, ומטרתה לנסות להוציא את הצעיר ממעגל העבריינות ולשלבו חזרה בקהילה ובמסלול חיים "נורמטיבי", נקי מפשיעה.


נוסף לכך, מקפידים באופן מיוחד לשמור על זכויותיו של העבריין הקטין, תוך דאגה עצומה למצבו הנפשי העדין. הדוגמא הקלאסית היא הפירוט המפורש בחוק של הנהלים שיש לנקוט בעת מעצרו של קטין, הן כחשוד והן כעד, כמו גם של התנאים בתאי המעצר ושל האפשרות להיוועץ בעורך דין. החוק מתיר נוכחות הורה בחקירה בתנאים מסוימים, ומאפשר למסור עדות שלא על דוכן העדים ולא בתפאורה של בית משפט קלאסי (מתחת לגיל 14).


אחת השאלות הגדולות המטרידות את העוסקים בעבריינות נוער היא שיקול הדעת שניתן למערכת בתי המשפט לנוער: המחוקק הותיר למחליטים המשפטיים בעניינו של קטין "דלת פתוחה" לבחון את המתח  בין שיקומו לענישתו, ובין חוק העונשין לחוק הנוער, הדוחק להשיב את הקטין למעגל הנורמטיבי. האם שיקול הדעת הנרחב הותיר דלת פתוחה לרווחה עד כדי הפיכתה ל"דלת מסתובבת"? או שמא זו דלת הפותחת צוהר לעתיד מבטיח יותר ?


ארגונים וגופים רבים פועלים במגוון דרכים וצורות למנוע עבריינות נוער, לטפל בעבריינים ולשקמם, ולצמצם את תופעת הנערים בסיכון בכלל. שוחחנו עם מור הרניק-בלום, סטודנטית שנה ג' בפקולטה, שהגיעה לתוכנית "סיכויים" של ארגון ידידים – והתאהבה.
ארגון ידידים הוא ארגון שכולו למען נערים ונערות בסיכון והוא פועל במישורים רבים. הרניק-בלום ריכזה את תכנית "סיכויים", שמטרתה למנוע עבריינות חוזרת בקרב בני נוער. בתוכנית זו היא נפגשה עם נערים על כל "הרצף העברייני": החל באלו שזו להם העבירה הראשונה, עבור דרך נערים עם שבעה תיקים פליליים, וכלה במקרים קשים עוד יותר. וכמובן, העבירות היו מכל הסוגים והמינים.
תוכנית "סיכויים" היא תוכנית טיפולית-שיקומית, שאינה בעלת אופי משפטי כלל, ומטרתה לשלב את הנערים והנערות בתוךהקהילה. משמע, מדובר בבני נוער שחיים את חייהם בביתם, עם הורים או בלעדיהם, כל אחד וסיפור חייו; ולא בנערים שהוצאו מביתם וגדלים במסגרות חלופיות. הרעיון המרכזי הוא להביא לשיקום הצעירים בתוך הקהילה ולא מחוצה לה. כל תוכנית נבנית באופן אישי ומותאמת לכל נער ונערה לפי מצבם הנפשי, המשפטי, השכלי  וכו'.

 

שום איש מקצוע לא יכול להחליף חבר

הרניק-בלום מדגישה את הייחודיות הזו של השארת הצעירים בקהילתם, כעיקרון שמבדיל את "סיכויים" מפרויקטים אחרים: "הרעיון הוא שלא מפרידים את הנערים מ'החיים האמיתיים' ומלמדים אותם להשתקם בתוך חיי היומיום, כל אחד לפי מקומו. אחד לומד, אחד עובד. נשארים בקהילה, לא מנודים. משתקמים בתוכה וממנה. זו ייחודיות הפרויקט.יתרון נוסף הוא 'גובה העיניים'. דווקא החונך שלא מגיע מעולם הטיפול, ולא בא כאיש מקצוע אלא כחבר, כאח גדול, מצליח לעיתים יותר מאנשי הטיפול. ולזה אין תחליף. שום איש מקצוע לא יוכל להחליף חבר".

ספרי לנו קצת מהשטח – איך המפגש עם הנערים מתרחש?
"מתקיימים מפגשים קבוצתיים במסגרת זמן קבועה, המועברים על ידי מדריך. המפגשים עוסקים בשאלות מהותיות של זהות, ערכים, עתיד, חברה, משפחה, כישורי חיים ועוד.  
רבים מהנערים מתארים ניכור וריחוק מהמדינה, ושאלות הזהות צפו ועלו לא מעט, בעיקר בקרב נערים ונערות עולים חדשים,  סביב השיח על ביצוע העבירה – עבור חלקם קל יותר לעבור על חוק של מדינה שאינם מרגישים כחלק ממנה.
הנערים והנערות, על אף שהם כלואים בהגדרות חברתיות ומודבקות עליהם תוויות שאנחנו, כחברה, הדבקנו עליהם, נמצאים באותו שלב בחייהם ככל הנערים והנערות בגילם – גיל ההתבגרות. זו תקופה של שאלות, של בנייה עצמית ושל זהות, וזה מורגש בכל פינה; והמפגשים האלה מאפשרים שיח ומחשבה של בירור, שכמעט בלתי אפשרי מבחינתם למצוא במקום אחר. בכל מקום אחר הם 'עבריינים', 'בסיכון', ואילו ב'סיכויים' הם פשוט נערים. נערות. זהו. צעירים שמחפשים את עצמם, מנסים לעצב את אישיותם המיוחדת, כמו כל צעיר אחר".
הרניק-בלום מוסיפה על שיטת העבודה בתוכנית: "ב'סיכויים' מנסים להצמיד לכל נער חונך – עניין מורכב בהתחשב בנסיבות של כוח אדם. במקרה של חוסר בחונכים יש לתעדף לפי צרכי כלל הנערים, לקבוע היכן חונך יוכל לסייע ביותר ולאיזה נער זה מתאים". כל החונכים עוברים הכשרה, שמועברת על ידי הרניק-בלום, בתחילת תהליך התנדבותם.
"המטרה בשיבוץ החונכים היא בעיקר השאיפה ליצור איזשהו מודל לחיקוי חיובי. סביבתם הטבעית של נערים ונערות בכזה סיכון, שהם עוברי חוק, בדרך כלל אינה סביבה חיובית או מעצימה. זו סביבה שבעיקרה 'מדרדרת'. חונך יכול לעתים לשמש כמודל חיובי יחידי לחיקוי, ואפילו כדמות אב או אם, שבמקרים רבים נעדרת מחיי הנערים והנערות הללו".

מהם, לדעתך, החסרונות, או הקשיים שעלו בעבודה בפרויקט 'סיכויים'?
"במפגשים הקבוצתיים נפגשים נערים מכל קשת העבירות. מגוון רחב של עבירות בקבוצה אחת: עבירות אלימות, אלימות על רקע לאומני, מין, סמים ועוד. המצב גורם לכך שאי-אפשר לתת טיפול ספציפי בשיקום לכל עבירה ועבירה. אין דומה טיפול בעבריין מין לטיפול בעבריין סמים. כל עבירה מצביעה לרוב על אופי הנער או הנערה ודורשת טיפול ובחינת עומק הבעיה. חלק משיקום הנערים חייב להיות גם הכרה במהות העבירה עצמה, ולא רק בעצם העובדה שנעברה עבירה. מטרה זו מוחמצת בהיבט הזה. לדעתי, טיפול מעמיק גם בסוג העבירה שעבר כל נער יכול להוות קפיצה משמעותית בטיפול".
כזכור, במשפט הפלילי כל הגדרת עבירה נועדה לשמור על ערך מוגן כלשהו. לדוגמה: הגדרת עבירת הרצח נועדה להגן על הזכות לחיים. הרניק-בלום סבורה שאולי יש מקום לעבוד עם נערים עבריינים ולהדגיש בפניהם את הערך המוגן שבו פגעו.

 

מבט קדימה – לא דורכים על פצעי העבר"

מה היה המוטו שליווה אותך בזמן שריכזת את "סיכויים"?
"מבט אל העתיד, מבט משקם בלי להסתכל אחורה, על המעשה הרע שנעשה", אומרת הרניק-בלום. "כל אחד הוא דף חלק, שמעכשיו יחליט איך הוא מצייר את ציור חייו". הרניק-בלום ביקשה להימנע מידיעת פרטי או סוג העבירה שבה מואשם כל נער, וגם דאגה שהחונכים לא ידעו זאת. "המבט הוא קדימה – לא דורכים על פצעי העבר. יחד פותחים מסלול חיים חדש". 
ספרי לנו קצת על ההיבט המשפטי. איפה בכל זאת נכנס עולם המשפט לעולם שלהם, מניסיונך?
הרניק-בלום מאוד נחרצת בתשובתה: "הנערים והנערות מתוסכלים מהבחינה המשפטית מאוד. בית המשפט לנוער פועל ופוסק ומתנהל בראייה שיקומית, בניגוד לעקרון הגמול והעונש המוביל במשפט הפלילי. הם שופטים ומכריעים דרך משקפיים של עתיד ושיקום, דבר מבורך מאוד, ונכון ביותר; אבל יחד עם זאת לעתים נגרם לנערים ולנערות עינוי דין משווע". 
היא מסבירה: "דמיינו לעצמכם את הנער או הנערה שמגיעים למשפט – לחוצים, נרגשים, מתוחים, מנסים לזכור כל מה שעורך הדין אמר להם לעשות או לא לעשות, להגיד ולא להגיד – מחכים כבר לגזר הדין, להחלטה סופית, לסגירת מעגל, לסיים את הסאגה המשפטית הזו. ואז קובעים דיון נוסף לעוד שלושה חודשים או חמישה חודשים, כי רוצים לראות שיש עוד התקדמות. שכל החודשים שעברו מהדיון הקודם, שהזעת, והתאמצת התקדמת, לא הספיקו, אז צריך עוד. זה לא מספיק.  פעם אחר פעם. עוד הזדמנות להתאמץ, ועוד הזדמנות להוכיח. שמה?"
הרניק-בלום מאמינה שדיון כזה הוא נקודת השבירה אצל הנערים והנערות הללו. החלטות כאלה מוציאות להם את הרוח מהמפרשים, מתישות את כוחם. הצעירות והצעירים לא רוצים להתאמץ יותר. תחושתם היא שממילא זה לא יספיק. הם מתרסקים מהמחשבה שכל ההתקדמות שעשו בין משפט למשפט לא טובה מספיק לבית המשפט. שהמעקב אחריהם לא תם, שהדיווחים עליהם ממשיכים. שלא הרפו מהם. וכל זאת בגלל ההנחה שבזכות גילם הצעיר הסיכוי שלהם להשתקם גדול יותר, מתוך ההנחה שממאסר בגיל צעיר יותר קשה להשתקם. 
"בסופו של דבר, הם לא באמת  ממשיכים הלאה, יש להם מאחורה כל הזמן משהו פתוח. העבר שלהם חי איתם את ההווה, ולא נותן את העתיד שהם כל כך מצפים לו. תבינו, הם במעקב של שירות המבחן, של שירותי הרווחה, של בית הספר, של מי לא. צריכים לדווח, לחוות עליהם דעה ולכתוב עוד ועוד תסקירים, להגיש להם עוד מסמך. למי קל להיות תחת מעקב? למי נוח לחיות במסגרת נוקשה מלאה חוקים שהחברה מכתיבה? לאף אחד. קל וחומר לנערים כאלה, שמסגרת היא מילה גסה עבורם, והם מעולם לא נשארו בה יותר משתי דקות".  
כמו שאמרנו, שק שאלות שהולך ומתמלא, ואנחנו המשפטנים – בואו נמצא להן תשובה. ניתן לנערים ולנערות המוגדרים "עבריינים" קרקע מוצקה להניח עליה את כף רגלם העייפה.

עבריינות נוער היא פשיעה  המבוצעת על ידי אדם צעיר המוגדר על פי החוק כקטין (בישראל, כל עוד לא מלאו לו 18 שנים). מיום שמלאו לו ח"י שנים, חל הדין הפלילי הרגיל של מדינת ישראל.

נשף משפטים 2016

נשף משפטים 2016

שאול פליידר

נשף משפטים 2016. כמה דיברנו עליו והתכוננו אליו ועכשיו, לקראת שיא הקיץ, עם המבחנים העבודות, הציונים והחום – הוא כבר זיכרון רחוק, ויש לקוות שגם זיכרון מתוק...


אבל איך התחיל הכול?


דמיינו: ערב  קריר בירושלים, פגישת אגודה, ולפתע גלעד היושב-ראש פונה אלי: "שאול, תהיה אחראי על הנשף".
אני: "לא".
גלעד: "שאול. בבקשה-בבקשה תהיה אחראי על הנשף". 
אני: "טוב...  יעל, מארגנים נשף".
יעל: "מה? למה?"
אני: "ככה".
יעל: "טוב".
וככה התחלנו לעבוד על הנשף.


צריך להבין שלארגן נשף זה ממש לארגן חתונה, רק בלי החופה (ו-800 איש בחתונה זה גם לא מעט, יציינו בעלי הניסיון). בשלב הראשון התחלנו לחפש אולמות. הדבר כלל הרבה הבטחות, נסיעות, פגישות עם יח"צנים, ובחינת מחירים של בערך כל המקומות האפשריים באזור חיוג 02. לבסוף החלטנו ללכת על נווה אילן, המקום היחיד שחשבנו שיאפשר לנו לשלב יוקרתיות עם פוטנציאל למסיבה שתעיף את כולם באוויר.


בתכלס, אחרי בחירת האולם העבודה באמת מתחילה. צלמים ומגנטים, די-ג'יי, מקרן, הגברה, תאורה, אוכל, וטעימות. אגב טעימות – זה אולי החלק היחיד הטוב בסיפור הזה. אפשר לומר בגאווה שבמשך שלושה ימים הצלחנו להעניק ארוחה חמה לסטודנטים מתוסכלים ורעבים.


אה, וגם היה אלכוהול. מבטיח. קנינו. והרבה! כמויות השתייה בנשף בהחלט לא היו מביישות ברים במערב לונדון לפני משחק של צ'לסי. מדהים שכמה שלא תקנה, תמיד האלכוהול איכשהו בסוף ייגמר.


לאחר סגירת הפינות הראשונית מתחיל השלב הכי לחוץ בנשף – מכירת הכרטיסים. ההתחייבות מול האולם היא באזור ינואר, לכן תמיד יש חשש שלא יגיעו מספיק אנשים. אין באמת פתרון, כי את צפי ההגעה מגלים רק כיומיים לפני האירוע. בקיצור,  אתה מוצא את עצמך יושב  כל היום מול האקסל המתעדכן ורק מתפלל. אבל היי, השנה לפחות היה אפשר לקנות גם באשראי.


ואיך אפשר בלי מילה על ההסעות? מאחר שהשנה החלטנו לקיים את האירוע במקום מרוחק יחסית, ידענו שנצטרך לתת מענה הולם לנסיעות. מפה לשם, גייסנו אחד-עשר אוטובוסים ותשע מוניות שירות בסבבים – בהחלט צי שלא מבייש אירוע גיבוש של חברת החשמל ברמת אפעל.


לקראת הסוף, היינו צריכים קצת פינישים אחרונים, תוספת של מעט מגע אישי. שלחנו את יאיר (הגזבר) לאסוף קולבים ברחוב יפו, מה שגרם לו להיראות כמו הגרסה היהודית של הלֶפּרֶקוֹן האירי עם השק הענקי על גבו. בנוסף, שלחנו את אילן (הסיו"ר החברתי) לדרום תל אביב, משם חזר עם זוהרים למסיבה ורובי מים, ממש כמו נער מתבגר בחג השבועות.

 

וכמובן רגעים מביכים של הדקות האחרונות – היו"ר קונה צ'ייסרים בחנות חד"פ מחשש שלא תספיק לנו הכמות באולם, אילן והראל (סיו"ר חוץ) לומדים איך לאלתר עניבת פרפר באמצעות סרטונים של סינים ביוטיוב, יעל עושה סדנת יצירה עצמית ומכינה שלטים למגנטים בסוויטה של האולם, מאי (סיו"רית) מגיעה עם חצי מדף איפור מהסופר-פארם בדקה האחרונה ומצילה את המצב. 
בגדול – האירוע עצמו היה מעולה (מצטערים על ההסעות בדרך חזרה) ואנו מקווים שכולם נהנו וחגגו את סוף השנה כמו שצריך. אפשר לסכם את נשף משפטים 2016 ולהגיד שלמרות כל הרעש שהיה מסביב, אנחנו מאמינים ומקווים שגם מבחינת כל באי הנשף, האירוע היה מוצלח לפחות כמו שהוא היה מבחינתנו. כולם חזרו הביתה בריאים וניסו להתמודד (כנראה ללא הצלחה) עם בוחן בדיני ראיות בבוקר למחרת (כן ד"ר בלום, אנחנו מסתכלים עלייך...).


נשים את הציניות בצד לרגע – יש פה אנשים מדהימים ופקולטה אדירה ואנחנו בטוחים שהנשפים הבאים יהיו מדהימים באותה מידה. שמחנו לראות את כל הפקולטה ביחד עושים חיים וחוגגים את סיום השנה.


זוהי גם הזדמנות מצוינת לאחל לדיקן הפקולטה היוצא, פרופ' יובל שני, ולדיקן הפקולטה הנכנס, פרופ' מיכאל קרייני, הצלחה רבה בהמשך דרכם.


מקווים שנהניתם!
וכמו שכבר אמרו גדולים מאתנו: אגודה אאוט (מייק דרופ).

neshef

פרופסור יובל שני, מסכם ארבע שנות "דיקנות"

פרופסור יובל שני, מסכם ארבע שנות "דיקנות"

ארבע השנים האחרונות היו מאד עמוסות ומרתקות עבורי, גם מבחינה אישית וגם מבחינה מקצועית. כמרצה בפקולטה התמקדתי בהוראה ובמחקר בתחומי העניין שלי (משפט בינלאומי וזכויות אדם); אבל בתור דיקן הייתה לי הזכות לפעול לעיצוב ההוראה והמחקר בפקולטה כולה. מטרתי העיקרית, עם הכניסה לתפקיד, היתה לבצע שינויים בתוכנית הלימודים שיבטאו את האופי הרב-תחומי, הבינלאומי והמורכב מבחינה מקצועית, של תחום המשפטים, ולקדם אגב כך את הלימודים בתוכניות משולבות ובחטיבות בחוגים אחרים. בנוסף, הצבתי לי כיעד לקדם את מערך הקליניקות והסדנאות המעשיות, ואת תוכניות החילופין בחו״ל. כמו כן, פעלתי על מנת לשפר את תשתיות הפקולטה ואת חזותה, לטפח את מורשת הפקולטה, לחזק את הקשר בין הפקולטה לבין בוגריה ולגייס תרומות לפקולטה, שיאפשרו לנו לחלק יותר מלגות, להקים מרכזי מחקר חדשים ולהדק את יחסינו עם פקולטות אחרות למשפטים ברחבי העולם. אני שמח להסתכל היום על רשימת היעדים שהצבתי לעצמי, ולראות כי כי רובם הושגו. ביצענו בשנים האחרונות שינויים רבים בתוכניות הלימודים בפקולטה, שיפרנו מאד את חזות הפקולטה ואת תשתיות ההוראה והמחקר, הקמנו מכוני מחקר חדשים, הרחבנו את המערך הקליני, הגדלנו מאוד את תוכניות החילופין שלנו, הקמנו מועדון בוגרים ועוד ועוד.


אולם לא כל תוכניותי יצאו לפועל. בצד השלילה, אציין את הקושי שנתקלתי בו כאשר ניסיתי לשנות את המבנה הבסיסי של תוכנית הלימודים לתואר בוגר – באמצעות הקטנת היקף שעות החובה והגדלת מספר מקצועות החובה – מהלך אשר לא הצלחתי לשכנע בחשיבותו את רוב סגל הפקולטה .



ארגון מורכב, אנשים מעולים

 

למדתי בשנים האחרונות כי האוניברסיטה היא ארגון מורכב, המציב אתגרים ניהוליים לא פשוטים; אבל למדתי גם שיש לנו צוות מעולה של מרצים, כמו גם תלמידים נהדרים, המוכנים לתת כתף ולהתגייס בשיתוף פעולה לשם השגת היעדים המשותפים לכולנו. אני גאה במיוחד ב-17 המרצים החדשים למשפטים ולקרימינולוגיה שהצטרפו לפקולטה במהלך שנותי כדיקן: חוקרים מן המעלה הראשונה, שיבטיחו את מיקומנו כפקולטה מובילה אקדמית, למשך שנים רבות; כמו גם בפיתוח היכולת שלנו להציע לסטודנטים בכל התארים, מן הארץ ומחו״ל, תוכנית לימודים עשירה מלאה פרויקטים מיוחדים שאליהם הם יכולים לנתב את האנרגיות והיכולות שלהם. 
עם זאת, הדבר שאזכור במיוחד הוא הקשר האישי החם שנוצר במהלך השנים עם תלמידים, עם בוגרים, עם מרצים – שלפני כן היה לי קשר מוגבל עמם – ועם הצוות המנהלי של הפקולטה. כמובן, גם אזכור את הוויכוחים סביב מתכונת נשף הפקולטה
אני מאחל למחליפי בתפקיד, פרופ׳ מיכאיל קרייני, שישכיל לנווט בין המשימות הרבות הכרוכות בתפקיד הדיקן, ושיתאזר בסבלנות – גם כי שינויים ב״ספינה גדולה״ כמו הפקולטה אורכים זמן רב, וגם כי העבודה מחייבת חיכוכים לא מעטים מול גורמים שונים בפקולטה ומחוצה לה, ומצריכה אורך רוח ושלווה פנימית. אני בטוח, על סמך היכרותי עם מיכאיל, כי הוא יעמוד במבחנים אלה בהצלחה. אני פה בשביל לעזור לו.

 

הפקולטה המיוחדת ביותר באוניברסיטה

המסר שלי לסטודנטים הוא כי כל מה שעשיתי – כולל הדברים שהרגיזו והפריעו לחלק מהם, כמו קידום ״תרבות הלימודים בפקולטה״, לרבות רמה מעט גבוהה יותר של הקפדה על הנוכחות בשיעורים – נועד לסייע להם לטווח ארוך, ולתת להם את מרב הכלים שאנו יכולים לתת כדי שיצליחו מבחינה מקצועית, ברמה הגבוהה ביותר. אני מקווה כי כבוגרי הפקולטה הם יעריכו את ההשקעה העצומה שלנו בהם ויתגייסו לסייע לנו בחזרה, כאשר יהיה ביכולתם לעשות זאת. אני תמיד ראיתי בסטודנטים שותפים מלאים שלנו, המרצים, בחיים האקדמיים בפקולטה.