דברים שלמדתי בשנה א

דברים שלמדתי בשנה א

 

דבר הסנגור: "ללמוד תורת משפט!"

עורך דין ארז בר צבי סיים את לימודיו לתואר ראשון במשפטים בפקולטה ולאחר שנת ההתמחות החל לעבוד בסנגוריה הציבורית. ביום עמוס במיוחד, בו שימש תורן מעצרים והגן על חשודים שאותם פגש רק יום קודם לכן, הוא הסכים לפנות מספר דקות בין דיון לדיון ולדבר על חוויותיו כסטודנט בפקולטה.


מה אתה ממליץ לתלמידי שנה א?

"העצה הכי מועילה שלי היא לקחת את החיים יותר בקלות ולא להיות לחוצים מדי. ליהנות קצת מהתקופה הסטודנטיאלית. כי זה נגמר. אחרי זה צריך לקום בבוקר וזה הופך להיות חיים סיזיפיים. יש בהם הנאות, אבל בתקופת הלימודים יש יותר זמן."


איך היית מגדיר את הערך של הלימודים עצמם לעבודתך הנוכחית?

"מי שרוצה להיות עורך דין צריך להיות משפטן טוב ולהשקיע בלימודים, כי אין תחליף לחומר עיוני. דברים שלמדתי בשנה א' עדיין משמשים אותי."


מה למשל? עבור התחום שלך ברור שדיני עונשין וסדר דין פלילי, אבל מה עוד?

"ללמוד תורת משפט ואת מושגיה! ללמוד על דבורקין – התורות האלו משמשות אותך ביומיום וזה נותן לך בסיס איתן וחזק. הלימודים לימדו אותי לכתוב."


יש משהו שאתה מתחרט עליו לגבי תקופת הלימודים שלך?

"אני מצטער שלא השקעתי עוד יותר."


אז אם משקיעים ולומדים את החומר העיוני – זה מספיק?

"זה מספיק בשביל להיות משפטן. בשביל להיות עורך דין צריך למצוא את הדי-אן-אֵיי הזה בך, צריך לדעת שאתה מסוגל להגן במצב שהלקוח תולה בך את כל יהבו. חייבים להכיר את השטח. לדעת מה זה משפט, איך נראים בתי משפט השלום והמחוזי, מה זה שופט, איך מתנהג עורך דין ומה התפקיד שלו. המון אנשים שלמדו איתי הכירו את עולם המשפט רק דרך חדר 302 וקיבלו סטירה כשבאו וראו מה זה משפט באמת."

 

"להישאר עם התשוקה זה האתגר הכי גדול"

בחודש אוקטובר העבירו סטודנטים משנים מתקדמות בפקולטה סדנת אוריינטציה לסטודנטים הטריים. הם הדריכו אותם בנבכי הפקולטה והקמפוס ונתנו להם טעימה ראשונה מעולם המשפט. בניגוד לפקולטות אחרות באוניברסיטה העברית, הפקולטה למשפטים מעבירה את סדנת האוריינטציה על פני מספר ימים, זאת כדי לאפשר נחיתה רכה ככל האפשר. צוות האוריינטציה ימשיך ללוות את הסטודנטים במהלך כל השנה הראשונה, עד לתקופת המבחנים.
מעט לפני הסדנה פגשנו את נועה חסוביץ', שמתחילה השנה את לימודיה לתואר ראשון בפקולטה. נועה, בת 25, התגוררה בשנים האחרונות בקנדה, שם גם הספיקה ללמוד תואר ראשון במדעי המדינה ומזרחנות באוניברסיטת טורונטו. לפני כשנה חזרה ומאז עבדה כיועצת אקדמית במכללה להנדסה.

 

למה בחרת במשפטים?

"אני מאוד רוצה להיכנס למשפטים כי אני מאוד נהנית מהאנליטיות שבזה. משפטים זה עולם שבו אין צודק ואין טועה. זה עניין של לחשוב על הטיעון הטוב יותר."


מה ידעת לפני כן על הלימודים באוניברסיטה העברית?

"ידעתי שהאוניברסיטה העברית היא המוסד הנחשב ביותר בארץ בכל הנוגע למשפטים. האינטואיציה אמרה לי שזה המוסד הכי נכון מבחינה מקצועית."


מה את רוצה לעשות עם התואר?

"להיות עורכת דין בסקטור הפרטי. באיזה תחום? הכול פתוח. אני נוטה לקניין רוחני ומאוד מתעניינת בדיני משפחה."


יש לך חששות לקראת התואר?

"אני חושבת שהאתגר הכי גדול במשפטים זה באמת לאהוב את זה. אנשים נכנסים ללימודים וחושבים 'אני הולך להיות עורך דין', אבל עדיין לא טעמו מהמקצוע. להישאר עם התשוקה זה האתגר הכי גדול."

noah

נועה חסוביץ. "ההנאות שבחיים זה מה שאתה מגדיר לעצמך".

 

עורך דין בר צבי אומר שחשוב להכיר את השטח, לא רק ללמוד. מה את אומרת?

"אני חושבת שבכל מקרה נקבל סטירה. זו חממה אקדמית שבה מעריכים את העבודה שלך לפי ציון. אני מסכימה שצריך לשלב אספקטים של הפרקטיקה בתוך התואר."


מה לגבי דבריו על חשיבות הלמידה העיונית?

"אני בן אדם עיוני, אז אני מאוד משוחדת להסכים עימו. אני אוהבת לדעת את השורשים האקדמיים של מה שאני אומרת. אני חושבת שזה מוביל למקצועיות."


ובמקביל הוא גם אומר שצריך לקחת את זה בקלות...

"מסכימה, אבל עם היסוס קל. אני מסכימה שיש ליהנות מהחיים הסטודנטיאלים. אתה נמצא עם אנשים באותו גיל ובאותו ראש. לחץ זה פשוט בזבוז זמן, זה דבר שמכשיל וגורע מהדברים המשמעותיים בחיים. ההנאות שבחיים זה מה שאתה מגדיר לעצמך, כך אני רוצה להאמין – ואני בטוחה שאיהנה גם מהעבודה."