ישיבה ראשונה עם הדיקן הנכנס – פרופסור מיכאיל קרייני


סופי קוסשוילי

שנת הלימודים החדשה הביאה עמה לא רק חילופים בקרב הסטודנטים הלומדים בפקולטה, אלא גם חילופי תפקידים רבים ומשמעותיים בסגל הפקולטה למשפטים. 

פרופ' קרייני, שבשנים האחרונות התמקד בהוראה ובמחקר, נכנס לאחרונה לתפקידו החדש, ויהיה האחראי לניהול הפקולטה למשפטים ולפיתוח העתידי של תכנית הלימודים.

תפסנו את פרופ' קרייני לשיחה קצרה, וביקשנו ממנו לומר לנו כמה מילים על מה שמצפה לנו בשנים הקרובות בפקולטה.

 

מה המטרה העיקרית שלך לתקופה הקרובה?

בתקופה הקרובה יש שלושה דברים עיקריים שברצוני לקדם. ראשית, אפעל לחיזוק ולהרחבת מערך המלגות הניתנות לתלמידים במסגרת הפקולטה. תלמידים רבים מצויים במצוקות כלכליות ואחרות, וברור שמלגות יסייעו להם להתמודד עמן ולנתב את זמנם להשקעה מרבית בלימודיהם ובעתידם המקצועי. נוסף לכך, יתרחשו שני תהליכים מרכזיים נוספים – התארגנות להקמת המרכז ללימודים מתקדמים על שם מישאל חשין ז"ל, וריכוז תכניות הלימודים הקיימות בפקולטה מתואר בוגר ועד תואר שלישי לכדי מסמך אחד. כל אלה יסייעו בחיזוק מעמדה של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית כפקולטה המובילה בישראל וכמקום מכיל, מקצועי ונגיש לתלמידים.

 

מהן ציפיותיך מהתפקיד? האם יש לך חששות או מחשבות ספציפיות?

מערך הפקולטה והנהלתה סבוכים ומורכבים, ומילוי תפקיד הדיקן דורש למידה ומוכנות רבה. ברמת הסגל המנהלי והאקדמי, עיסוק כזה טומן בחובו מגע אישי, והדבר עשוי להוסיף מורכבות לעבודה. ברמת התלמידים, הפקולטה מכילה קהל סטודנטים רב המגיע מרקעים שונים, והתמודדות עם הבקשות, ההחרגות והסוגיות השונות מצריכה למידה והיערכות מיוחדת. עם זאת, יש בי רצון רב לקדם את הפקולטה ולהפכה למקום מכיל, תוסס בפעילות שמפרה את המחשבה, ומאותת לכל הבאים בשעריה על היותה בית אקדמי חם ותומך. אין לי ספק שהשילוב של הסגל האקדמי המובחר ביותר בישראל עם סטודנטים ברמה הגבוהה ביותר יכול להוביל למימוש מטרות אלה.

 

מה מצפה לנו בשנים הקרובות? האם יהיו שינויים משמעותיים כלשהם בפקולטה, מבחינה אקדמית או חברתית?

תפארתה של הפקולטה למשפטים מבוססת הן על תכניות ההוראה המוצעות בה והן על המחקר פורץ הדרך המתבצע בין כתליה. עם זאת, ברור כי שימור מעמדה של הפקולטה מחייב אותנו לשאוף לשיפור מתמיד. לשם כך, אפעל להתחדשות הסגל מתוך שאיפה להכניס בשערי הפקולטה את חברי הסגל המקצועיים ביותר, וכן לשימור והעלאת רמת ההוראה בפקולטה. אני מאמין כי אלה יסייעו לקדם גם בקרב התלמידים את הרצון להשקיע בלימודים ולהבין כי השקעה זו תשתלם להם בעתיד. 

  

האם הבעיות הכלכליות שהאוניברסיטה סובלת מהן ישפיעו על הלימודים בפקולטה ועל הסטודנטים?

חשוב להבין שחלק ניכר מהתקציב המגיע לאוניברסיטה הוא מהקופה הציבורית, ואינו דבר התלוי בהכרח באוניברסיטה או בפקולטה. עם זאת, עד כמה שהדבר תלוי בי, אעשה הכול כדי שחוויית הלימודים בפקולטה תמשיך להיות עשירה, מגוונת ומכילה. מכל מקום, לא צפויה השפעה דרמטית על התלמידים ועל הלימודים בפקולטה ובאוניברסיטה.

 

מה היית מאחל לסטודנטים החדשים שנכנסו השנה לראשונה לשערי הפקולטהאיזו עצה היית נותן לסטודנטים החדשים והנמצאים לקראת השנה הקרובה

לטעמי לימודי משפטים הם השקעה ארוכת טווח, היוצרת את הבסיס לחיים מקצועיים ולרכישת ידע מקצועי להמשך חייהם. כולי תקווה שהתלמידים החדשים (והקיימים) בפקולטה יבקשו לנצל את השהות שלהם בין כתליה על מנת להפיק את מרבית הידע והכלים שבאפשרותם, וזאת כדי להמשיך ולהיות הכוח המוביל, הן במקצוע עריכת הדין הן בחיי המחקר ואקדמיה.