מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בירושלים

סתיו זיתוני

כל תלמידי הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית יודעים שמדובר בתואר עמוס, מאתגר ודורש. עם זאת, כולנו גם יודעים שאנחנו יכולים לתת כמה שעות בשבוע כדי לעזור לאחרים. לאפשר לתרום מהיכולות שרכשנו ושבזכותן הגענו לפקולטה ולהחזיר משהו למי שזקוק לעזרה.

אחת מהאפשרויות המאתגרות שתלמידי הפקולטה משתתפים ב, היא מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בירושלים. המרכז הוא אחד מתשעה מרכזי סיוע מקומיים המאוגדים במסגרת איגוד מרכזי הסיוע הארצי, אשר מטרתו להיאבק באלימות מינית בכל הרמות. האיגוד מקדם מדיניות המעמידה במרכז את הנפגעים והנפגעות במערכת אכיפת החוק ובתחומי הבריאות, הרווחה והחינוך. המרכז מחולק למספר מחלקות שבהן סטודנטיות וסטודנטים למשפטים יכולים להתנדב:

  1. מחלקת סיוע, אשר במסגרתה מאיישות מתנדבות את הקו החם הפעיל 24 שעות ביממה ונותנות סיוע רגשי ותוכני לנפגעות, בעיקר באזור ירושלים. ההתנדבות בקו אפשרית רק לאחר השתתפות בקורס הכשרה הנערך מספר פעמים בשנה, וכן התחייבות למשמרת שבועית של שלוש שעות בסך הכול, במשך שנה (יש התחשבות בתקופות עמוסות, כמו תקופת מבחנים או תקופת הראיונות להתמחות).
  2. המחלקה לליווי בהליכים משפטיים, אשר מסייעת לנפגעות ונפגעים לפנות להליכים פליליים ואזרחיים. לא מדובר בייעוץ משפטי טכני, אלא בליווי מעשי, הכולל אלמנטים רגשיים ותיווך בין הנפגעים/ות לבין הפרקליטות, בתי המשפט והמשטרה. מתנדבות במחלקה זו נבחרות בדרך כלל פעם בשנה באביב ומתחייבות למשמרת שבועית של שלוש שעות במקביל למשמרת במחלקת הסיוע (גם פה – הרבה התחשבות בעומס). אין ספק שהידע המשפטי שאנו רוכשים במהלך התואר יכול לסייע מאוד לפונות למרכז.
  3. מחלקת חינוך, העורכת סדנאות בבתי ספר למניעת אלימות מינית על ידי קידום תקשורת בריאה, כיבוד גבולות, הסכמה חופשית ושוויון בין המינים. התנדבות במחלקה מחייבת השתתפות בקורס ואפשרות להתנדב שלוש או ארבע פעמים בחודש.

מבחינתי, כמתנדבת, מדובר בהזדמנות ייחודית להכיר את מערכות המשפט והמשטרה. ההתנהלות והגישה במרכז מאפשרות בחינה ביקורתית של הפגישה בין המערכות לבין מי שהן משרתות, על כל האלמנטים החיוביים והשליליים הכרוכים בכך. התכנים לא פשוטים, אבל האווירה במרכז תומכת ונעימה והתחושה שלי הייתה שיש לי תרומה מעשית לא מבוטלת.

ברמה האישית, חשוב לי להקדיש כמה שעות בשבוע לטובת אנשים אחרים, כי זה מספק פרספקטיבה לכל שאר השבוע ומזכיר לי כל פעם מחדש למה הלכתי ללמוד משפטים. עבורי, הליוויים לבתי המשפט ולמשטרה היו הכי קשים אבל גם הכי חשובים: הנשים שמגיעות לשם אמיצות כשם שהן פגיעות, ולהיות שם עבורן (ולעיתים להיות האדם היחיד שאיתן) יכול להיות הדבר הקטן שמחזיק אותן בתקופה הזו.

אז אם אתן חושבות שאתן יכולות ורוצות לעזור – המרכז מחפש מתנדבות (בדרך כלל מגיל 24) למחלקות הסיוע והליווי בהליכים משפטיים, ומתנדבים משני המינים (בדרך כלל מגיל 23) למחלקת החינוך. ניתן לעקוב אחר דף הפייסבוק של המרכז כדי לדעת מתי נפתחים קורסים, או להתקשר למספר 02-6255558 ולבקש להיכנס לרשימה לקורס הבא.