check
סדנה מרוכזת במיזוגים ורכישות | הפקולטה למשפטים

סדנה מרוכזת במיזוגים ורכישות

 

סדנה מרוכזת במיזוגים ורכישות

מיכל אדרי

בשנים האחרונות מוצעת לקהל הסטודנטים בפקולטה האופציה לקחת חלק בקורסים מרוכזים של מרצים שונים, מהארץ ומחו"ל. כמו כן, עם השנים מוצעות עוד ועוד סדנאות שמטרתן, בין השאר, להעניק לסטודנטים הצצה לפרקטיקה המשפטית בענפי משפט ספציפיים. סדנאות אלה מועברות על ידי מומחים בתחום, הן מהסקטור הפרטי והן מהסקטור הציבורי. בחודש ינואר התקיימה סדנה מרוכזת בת שני מפגשים שהעביר עו"ד דן שמגר והייתה שילוב של השניים, כלומר, גם סדנה וגם קורס מרוכז.

עו"ד דן שמגרזוהי השנה הרביעית שבה מתקיימת בפקולטה הסדנה, שהיא פרי יוזמתו של עו"ד שמגר. השנה הועברה הסדנה במתכונת של שני מפגשים מרוכזים, בני שש שעות כל אחד. במהלך הסדנה למדנו באופן כללי, תוך מתן הסברים ודוגמאות, על מבנים שונים אפשריים לעסקאות רכישה עם יתרונותיהם וחסרונותיהם, על תפקיד הדירקטוריון בהליך הרכישה של חברה, וכן על תהליך עסקת הרכישה עצמו.

עו"ד דן שמגר מגיע ממשפחת משפטית והוא בנו של שופט בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר. הוא בוגר תואר ראשון בהצטיינות בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ובעל תואר שני מאוניברסיטת אוקספורד. כיום הוא שותף בכיר במשרד עורכי-הדין מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם טל, ומתמחה בתחומי הבנקאות, מימון ופיננסים, הייטק והון סיכון, שוק ההון ומיזוגים ורכישות.

בראיון קצר שערכתי עימו ניסיתי להבין מה הייתה מטרתה של הסדנה, במה היא שונה או דומה לסדנאות אחרות, מה הוא ניסה להשיג בהעברתה והאם קהל היעד או הרקע שלו כסטודנט בפקולטה מילאו פה תפקיד. 

 

למה ציפית מהסדנה? האם זה התממש?

"אני ציפיתי לדיון שיש בו גם עניין גם סקרנות, גם מעורבות וגם השתתפות של הסטודנטים...שהסטודנטים יגיעו מתוך רצון להכיר את התחום ולחיות אותו. המטרה שלי הייתה שייווצר דיון בכיתה שבו יוכלו התלמידים להביע את דעותיהם ולשאול שאלות. שתהיה להם הזדמנות להיחשף לתחום שבלעדי הסדנה יהיה להם קושי להגיע אליו בלימודים אקדמיים... זהו תחום שמשלב הרבה מאוד ניסיון מעשי, ולכן על מנת להכיר אותו צריך לשמוע מאנשים שעוסקים בו בצורה אינטנסיבית. המטרה שלי הייתה לאפשר למי שהתחום מעניין אותו לקבל טעימה ממנו על קצה המזלג... כסוג של נקודת פתיחה למי שמתעניין בו. האווירה בסדנה הייתה מאוד חיובית. נתקלתי בתלמידים שהעיסוק בתחום מאוד מעניין אותם והם היו מאוד קשובים ומרוכזים, על אף שהסדנה הייתה אינטנסיבית וארוכה... הסטודנטים היו מחוברים לחומר ולנושאים."

 

הבנתי שהסדנה הועברה גם בשנים קודמות. מה אתה מוצא שונה או דומה בין הסדנאות? האם יש דברים שאתה שינית? האם שאלות הסטודנטים היו שונות לאורך השנים? אופי הלימוד או אופי הסדנה?

"בעבר ניהלתי את הסדנה בשורה של מפגשים – שמונה מפגשים לאורך הסמסטר – והפיזור על גבי הסמסטר אפשר לחומר לחלחל יותר טוב, כי הצלחנו לכסות יותר נושאים והייתה לסטודנטים הזדמנות לקרוא חומר בבית, לבוא עם שאלות ולהפנים את החומר משיעור לשיעור. המתכונת הסמסטריאלית הייתה יותר מוצלחת... הצפיפות של שני מפגשים גורמת לכך שיש פחות מקום לתלמידים להפנים את החומר ולהתמודד איתו משיעור לשיעור... אבל עם השנים גילינו שהמתכונת הסמסטריאלית יותר מתאימה ללוחות הזמנים של התלמידים, ולכן זה נעשה ככה לפי הצעת הפקולטה."

 

האם בסדנה השנה נתקלת בשאלות יוצאות דופן שהפתיעו אותך? עניינו אותך? שהתרשמת מהן לטובה?

"השאלות היו שאלות ענייניות וראויות ובהחלט מתאימות לסוג כזה של מפגשים... לא הופתעתי  משאלות שנתקלתי בהן לראשונה... אבל השאלות היו בהחלט לעניין והעידו על הבנה של החומר ולא היה קושי להתמודד איתן."

 

האם היה חשוב לך להעביר איזה שהוא מסר לסטודנטים בתחום של מיזוגים ורכישות? לשנות תפיסה מסוימת או להעשיר אותם בכל הנוגע לתחום?

"המסר שהיה מבחינתי חשוב היה הנושא של גמישות ויצירתיות במתכונת של בניית עסקאות. החשיבות של התאמת המבנה לכל עסקה ועסקה. זה איזה שהוא עיקרון מאוד מרכזי בעבודה בתחום, והיה לי חשוב שסטודנטים יבינו אותו ויפנימו את העובדה שלא מדובר בתחום של נכון ולא נכון, אלא בבחירת החלופה המתאימה לכל עסקה ועסקה. תחושתי הייתה שהם בהחלט הפנימו את המסר."

 

קצת על מאחורי הקלעים – כיצד החלטת על הנושאים לסדנה? על סדר הנושאים? על שיטת הלימוד?

"התחום הזה הוא תחום מאוד עשיר; יש בו אינספור נושאים וסוגיות. ביומיום אנחנו נתקלים במגוון סוגיות. הידע הבסיסי הוא איזה שהוא בסיס להתמודד עם אותן סוגיות. הבחירה של הנושאים היא בעצם בחירה במבני היסוד של התחום. המטרה במסגרת הסדנה היא לעסוק בעמודי הבניין העיקריים של התחום, כדי שמשם אנשים יוכלו להמשיך ולהתמודד עם המורכבויות שבהן הם יתקלו במהלך החיים... לאורך הדרך אני גם משלב סוגיות ספציפיות שאני חושב שהעיסוק בהן יכול לחדד את ההבנה של התחום, דוגמאות לסוגים של אתגרים שעולים במהלך העיסוק. בעיקר ניסיתי להעניק לסטודנטים סל כלים שיוכל לסייע להם להתמודד עם האתגרים של התחום ביומיום."

 

האם לדעתך החוויה שלך בתור סטודנט בפקולטה השפיעה על אופן ההעברה שלך? על הרצון שלך להעביר את הסדנה?

"אני למדתי בפקולטה, לכן היא קרובה לליבי. המחויבות ההיסטורית שלי לפקולטה היא כזאת שחשוב לי להיות מעורה בהוראה של הפקולטה, כדי לגדל דור מוכשר של סטודנטים ועורכי דין. ספציפית לדרכי ההוראה, אני עדיין זוכר את נקודת המבט של הסטודנט כשהוא מקשיב להרצאה ומשתתף בסדנה... וזה בוודאי עוזר לי לבחור את הדרך הנכונה להעביר את הדברים. נקודת המבט של הסטודנט בהחלט קרובה לליבי."

 

מה לדעתך, אם בכלל, תורמת לסטודנטים סדנה, בשונה משיעור רגיל?

"אני חושב שהיא מחברת בין הצד של ההבנה המשפטית והניתוח המשפטי לבין ההתמודדות המעשית בשטח. כלומר, היא מחברת בין הבנת הסוגיה המשפטית והמשמעויות שלה, הפרשנות המשפטית של הוראות הדין, ומשלבת את זה עם האתגר של עורך דין שעוסק בתחום מתן פתרונות ויצירת מבנים שעוסקים באינטרסים של הצדדים. הסדנה יוצרת את השילוב הזה באופן שלטעמי הוא שונה מהחוויה הרגילה של  לימוד באוניברסיטה. בהרצאות רגילות אין את אותו רכיב של יישום מעשי כפי שיש בסדנה הזו."

 

כיצד התרשמת מהסטודנטים מהפקולטה במהלך הסדנה?

"אני מכיר את הסטודנטים של האוניברסיטה כבר שנים... מדובר בקבוצה של אנשים שלפחות לתחושתי מאוד משקיעה בלימודים, כלומר משתתפים ומעורבים, מתעניינים ולא מתייחסים לדברים בצורה טכנית ופורמליסטית. התחושה שלי של מעורבות אמיתית."

 

האם היית ממליץ לסטודנטים לקחת את הסדנה בעתיד? אם כן, מדוע?

"אני ממליץ לאנשים לקחת את הסדנה, כי היא ייחודית ונותנת לאנשים הזדמנות טובה להביט לתוך עולם הפרקטיקה. תמיד ללימודים באוניברסיטה יש את האופי האקדמי, אבל העולם נראה מאוד שונה. הייחוד כאן הוא במתן תחושה... בטעימה מעולם הפרקטיקה, וזאת הזדמנות טובה לסטודנטים לגעת בתחום שמלא בעניין, אתגר וגיוון."

מי שכבר לקחו חלק בסדנה השנה וממליצים עליה בחום הם יובל חיימוביץ, לימור חתינאן ושחר אהרוני.

יובליובל, תלמיד שנה ג' שמשלב עם מוסמך במנהל עסקים, אומר: "בחרתי בקורס קודם כל כי הנושא של מיזוגים ורכישות מאוד פרקטי ומאוד חם היום בתחום ההיי-טק, שאליו ארצה להגיע בהמשך דרכי. בנוסף, תוכן הקורס תואר כיותר מקצועי מאשר אקדמאי, דבר שהוא מרענן בפני עצמו. עו"ד דן שמגר, שמעביר את הקורס, הוא אחד מאנשי המקצוע המובילים בתחום, מה שדרבן אותי עוד יותר לבחור דווקא בקורס זה ולא בקורס עם תכנים דומים, אבל שמועבר באופן יותר אקדמי."

 

 

לימורלימור, גם היא תלמידת שנה ג' שמשלבת עם מוסמך מנהל עסקים, הוסיפה כי מה שהוביל אותה לסדנה הוא "שהתחום נראה מעניין בעיני. הנושא מתחבר למסלול הלימודים שלי אשר משלב תואר שני במנהל עסקים. כמו כן, אני נמצאת כרגע לקראת בחירת תחום ההתמחות שלי וזוהי הזדמנות טובה להכיר את הנושא מקרוב על מנת לקבל החלטה טובה יותר להמשך הדרך."

 

 

שחר שחר, בת אותו השנתון, המשלבת עם לימודי ספרות עברית, בחרה בסדנה "כיוון שראיתי בה הזדמנות להציץ לעולם המשפט המסחרי, ממנו ספק הסתקרנתי ספק נרתעתי עד כה. ראיתי בה גם הזדמנות לרכוש ידע מעשי, בשונה מהקורסים הרגילים בפקולטה, ובכך להעשיר את ארגז הכלים אותו אני רוכשת בתואר בכלל, ולקראת בחירת התמחות בפרט. בנוסף, סקרן אותי לשמוע את הדברים ממקור ראשון, מאיש מעשה בעל ידע רב בתחום."