check
על הקליניקה לזכויות אדם בינלאומיות | הפקולטה למשפטים

על הקליניקה לזכויות אדם בינלאומיות

על הקליניקה לזכויות אדם בינלאומיות

כל סטודנט בפקולטה יודע שאחת החוויות המעניינות ביותר שיש לפקולטה להציע היא ההשתתפות בקליניקות המשפטיות. בחרנו לדווח הפעם על הקליניקה לזכויות אדם בינלאומיות.

 

-ספיר דיין-

 

סטודנטים רבים מנסים להתקבל בכל שנה לאחת משמונה הקליניקות הפעילות בפקולטה. רבים כוססים ציפורניים, מחברים מניפסטים בטופסי ההרשמה, ומתאכזבים לגלות שלא נותרו מקומות. הביקוש הרב לקליניקות נובע לא רק מתוך רצון להתרענן מהשיעורים, הספרים וחומרי הקריאה. המרכז הקליני בפקולטה למשפטים, בניהולה של ד"ר עינת אלבין, מעניק הזדמנות של ממש לסטודנטים ולסטודנטיות להעמיק את הידע המשפטי שלהם תוך כדי עשייה חברתית משמעותית. במסגרת עבודתם מסייעים הסטודנטים למגוון של אוכלוסיות מוחלשות, שרוב הסיכויים שלא היו פוגשים במשרד עו"ד רגיל – בין השאר, אנשים עם מוגבלויות, מהגרי עבודה, פליטים ומבקשי מקלט, נוער בסיכון, אנשים בהליך פלילי, נשים חרדיות, עולים חדשים ועוד.

 

במרכז פועלות שמונה קליניקות. הקליניקה לזכויות אדם בינלאומיות, שבה נתמקד הפעם, מסייעת משפטית לפרטים ולארגונים העוסקים בזכויות אדם, ועוסקת בעיקר בקידום ההכרה וההגנה על הזכות לשוויון, הזכות לכבוד, זכויות חברתיות, כלכליות ותרבותיות, וזכויות אדם בשעת חרום. הקליניקה, שפעלה בשנה שעברה בהנחיית עו"ד נטע פטריק ופרופ' תומר ברודי והשנה בהנחיית עו״ד באנה שגרי בדארנה ופרופ׳ ברודי, פועלת עם ארגוני החברה האזרחית לקידום פרויקטים העוסקים בזכויות אדם המעוגנות במשפט הבינלאומי, ומקדמת את הטמעת משפט זכויות האדם הבינלאומי בשדה המשפטי הישראלי.

 

 

בקליניקה שישה-עשר סטודנטים המשתתפים בפרויקטים השונים לפי תחומי העניין שלהם. הסטודנטים מבצעים מחקר משפטי מעמיק ומכינים חוות דעת משפטיות, הצעות חוק, דו"חות מחקר, פניות לרשויות, עררים מנהליים ועתירות לבג"צ, וכמובן שותפים לכל ההליך המשפטי הכולל פגישה עם לקוחות, ארגונים ומשפטנים בכירים בשירות המדינה, ודיונים בבתי משפט. הקליניקה, בהנחיית עו"ד באנה שגרי, עוסקת השנה בפרויקטים מעניינים ומסקרנים. דגש מיוחד מושם על קידום הזכות לשוויון באמצעות מאבק בתנאי סף מפלים בכניסה לעבודה; קידום הזכות לשפה ולחינוך בירושלים המזרחית; קידום החובה לחקור תלונות על עינויים; קידום הזכות לשיקום של מבקשי מקלט שנפלו קורבן לעינויים מחוץ לישראל, וקידום הזכות לבריאות של קטינים מבקשי מקלט; קידום זכויותיהם של מחוסרי מעמד שנולדו בישראל; וקידום ההגנה על זכויות אדם בזמן חירום. 

עו"ד באנה שגרי
(תמונה: טליה שיין)

הנה למשל, טעימה קטנה מעבודת הקליניקה השנה: הסטודנטים בעיצומה של הכנת עתירה לבג"צ בנושא ההנגשה של לשכת ההוצאה לפועל לדוברי ערבית, ולקראת סוף החודש מתוכנן מכתב מיצוי הליכים סופי בנושא. בהקשר דומה, הקליניקה מייצגת את תושבי עיסאוויה במגעים מול עיריית ירושלים במטרה להתגבר על המחסור החמור בכיתות לימוד בשכונה. הקליניקה שוקדת גם על חוות דעת בנוגע לזכות לבריאות של קטינים מבקשי מקלט לקראת יום עיון בנושא שיתקיים בסוף שנת הלימודים תשע"ה, וכן הגישה בקשה למעמד עבור קטין שנולד בישראל לתיירת שנטשה אותו בשל מום קשה. הקטין קיבל מעמד של תושב ארעי והקליניקה ממשיכה לטפל בעניין מעמד הקבע שלו. בעניין קרוב, הקליניקה הגישה ערר בשם משפחה מזרח-ירושלמית שבה אב המשפחה ושני ילדים (מתוך ארבעה) עשויים למצוא עצמם מגורשים, בעיקר בשל עוניים.

 

פרויקט נוסף של הקליניקה השנה הוא הכנת הצעת חוק לקידום חקירה של תלונות המעלות חשד לעינויים, וכן מסייעת הקליניקה לארגון אס"ף להכין דו"ח צללים לוועדה נגד עינויים, שיתמקד בחובה לשקם קרבנות עינויים שנכנסו לישראל דרך סיני. הצעת חוק נוספת שהסטודנטים שוקדים עליה נועדה להיאבק בתנאי סף הגורמים להפליית מועמדים לעבודה (בעיקר מזרחים ונשים). בנוסף הגישה הקליניקה בקשת חופש מידע על מנת לברר אם קיימים נהלים לחסימת צירי תנועה בשעת חירום, ואם נהלים אלה לוקחים בחשבון את זכויות האדם של מי שדרכם נחסמה (הזכות לחופש תנועה, לחינוך, לבריאות ולעבודה).

 

 

 סיור במזרח ירושלים במסגרת פעילות הקליניקה השנה לקידום תוכניות מתאר עירוניות במזרח העיר

 

 

בשנה שעברה עסקה הקליניקה בין היתר בניסוח הצעות חוק הנוגעת לתחום משפטי מתהווה ומתפתח במשפט זכויות האדם הבינלאומי, הנקרא "מגיני זכויות אדם". עו"ד נטע פטריק מתארת תופעה גלובלית הצוברת תאוצה בשנים האחרונות, לפיה פעילי זכויות אדם סובלים יותר ויותר מהתנכלויות בשל אופי הפעילות שלהם, התנכלויות שנועדו להשתיק את המחאה הציבורית שאותם פעילים מעוררים. אחת הדוגמאות להתנכלות כזו היא הגשת תביעת דיבה על סך מיליוני שקלים על-ידי תאגיד מחזור נגד פעיל למען איכות הסביבה, כדי למנוע ממנו להמשיך להיאבק. ההתנכלות של התאגיד היא אישית, ולכן עשויה להיות אפקטיבית במיוחד, ועלולה לגרום לאותו פעיל להיכנע ולפעילים אחרים להימנע מהצטרפות למאבק. ב-1998 אימץ האו"ם הצהרה בנושא זה. יחד עם העוזר הפרלמנטרי של ח"כ זהבה גלאון, הסטודנטים בקליניקה ביצעו מחקר והקדישו מחשבה לשאלה כיצד ובאילו מקרים נדרשת הגנה מיוחדת לפעילי זכויות אדם. אחד המקרים שבהם ניתן להשתמש ביסודות מההצהרה הבינלאומית הוא כאשר פעילה פוליטית עוברת הטרדה מינית מצד שוטר בהפגנה. זוהי תופעה שדובר בה בוועדה לזכויות האישה שבכנסת ומסתבר שהיא תופעה מוכרת. הסטודנטים הציעו להוסיף תיקון לחוק איסור הטרדה מינית, ובו סעיף מיוחד על הטרדה מינית בסיטואציה של פעילות למען זכויות אדם, כיוון שזהו סוג שונה של הטרדה, שמטרתה להשתיק מחאה ולהרתיע פעילות מלפעול למען האינטרס הציבורי, ולכן יש צורך להילחם בה בכלים נוספים.

פרויקט נוסף שבו עסקה הקליניקה בשנה שעברה ונמשך גם בשנה זו, בשיתוף עם מרכז מינרבה לזכויות אדם, הוא פרויקט ייחודי וראשון מסוגו בארץ. הסטודנטים בסאם חזן, לינה מחולה וטל דרניצקי שקדו על חיבור מדריך ראשון מסוגו בעברית לכתיבת "דו"חות צללים", שמטרתו להנגיש לארגוני זכויות אדם את הליכי הדיווח. דו"ח צללים הוא דו"ח שמוגש על-ידי ארגוני חברה אזרחית לוועדות זכויות האדם של האו"ם, ומהווה מקור מידע עיקרי לוועדות אלו על אופן הטמעת האמנות הבינלאומיות השונות במדינה. כתיבת הדו"ח דורשת היכרות עם מנגנון הדיווח, ידע נרחב אודות ההפרה הנטענת, הקצאת משאבים ויכולת ניסוח ודיוק. ארגוני זכויות אדם, בין שהם קטנים ובין שהם גדולים ומבוססים יותר, עלולים להיתקל בקשיים ומכשולים שיניאו אותם מלקחת חלק בהליך הדיווח. הסטודנטים זיהו את הקושי ולכן פעלו לכתיבת המדריך, ונוסף לכך קיימו יום עיון ייעודי לארגוני החברה האזרחית בנושא התנהלות מול ועדות זכויות האדם של האו"ם.

 

יום העיון לארגוני החברה האזרחית

 

אחת הסטודנטיות תיארה את העבודה בקליניקה כ"חוויה הכי חשובה שעברתי בתואר עד כה. לבד מן העבודה המעניינת ותחושת השליחות, קיבלתי מתנה נוספת: נחשפתי למציאות. לעיתים השיעורים הפרונטליים לא מתארים באמת את הפרקטיקה ואת העבודה בשטח. דרך הקליניקה נחשפתי לעבודת הפרקליט, לצדדים המרתקים שבה ולצדדים היותר אפורים, אבל כעת אני מרגישה שאני יודעת לקראת מה אני הולכת ובמה אני רוצה לעסוק, וזה עוזר לי למקד את עצמי גם באקדמיה." הפעילות הברוכה של הקליניקות היא ללא ספקwin-win situation  – הסטודנטים לומדים דברים חדשים ומקבלים הזדמנות לעבודה מעניינת, הציבור זוכה  בעבודה פרו-בונו ברמה גבוהה עם ליווי מקצועי של עו"ד בכירים, ועל כך נוספות עוד 6 נקודות זכות  למערכת השעות.