check
תוכנית ה-LLM של הפקולטה למשפטים מזמינה סטודנטים מרחבי העולם | הפקולטה למשפטים

______________________________________________

תוכנית ה-LLM של הפקולטה למשפטים מזמינה סטודנטים מרחבי העולם

תוכנית ה-LLM של הפקולטה למשפטים מזמינה סטודנטים מרחבי העולם

 

תוכנית לימודי התואר השני למשפטים (LLM) באנגלית של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית מציעה הזדמנות ייחודית למשפטנים מתחומים שונים לבוא וללמוד באווירה הייחודית בירושלים * הסטודנטים מגיעים לתוכנית מרחבי העולם ולומדים במסלולים מתקדמים על זכויות אדם או משפט מסחרי בינלאומי

 

הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ביססה את עצמה זה מכבר כפקולטה המובילה בתחומה בישראל. בעוד שהסטודנטים הישראלים מתמקדים בלימודיהם בתואר הראשון, חלקם אולי לא שם לב לכך שבמקביל להם מגיעים סטודנטים ממדינות רבות מרחבי העולם להשתתף בתוכנית ה-LLM היוקרתית של הפקולטה, המיועדת לסטודנטים זרים דוברי אנגלית.

 

התוכנית נסבה סביב שני מסלולים עיקריים – זכויות אדם ומשפט בינלאומי, ודינים מסחריים בינלאומיים וקניין רוחני. במהלך השנה נדרשים הסטודנטים ללמוד מספר קורסי חובה, סמינריונים, קורסי בסיס ובחירה וכן יכולים להגיש תזה. "מבחר הקורסים הרחב מילא תפקיד מכריע בהחלטה שלי", מספרת אירנה רוזינה, בוגרת התוכנית, "המבחר – והמוניטין המצוין של האוניברסיטה העברית". אירנה, במקור ממוסקבה, תכננה ללמוד בגרמניה כשנתקלה "כמעט במקרה", כהגדרתה, במידע על תוכנית ה-LLM בפקולטה למשפטים בעברית. "אחרי קצת מחקר החלטתי לשנות את התוכניות שלי, ומאז לא התחרטתי", היא מספרת.

 

בשיעורים פוגשים הסטודנטים גם במרצים המובילים של הפקולטה למשפטים בתחום, כגון הפרופסורים יובל שני, דוד קרצ'מר ורובי סיבל במסלול זכויות האדם, ופרופסור אסף חמדני והדוקטורים יהונתן גבעתי וגיא פסח במסלול המסחרי; וגם במרצים ופרופסורים אורחים, באופן המאפשר ללמוד התמחויות שונות ממיטב המרצים המובילים מרחבי העולם. "סגל המרצים שהעביר את השיעורים בהם השתתפתי תרם רבות לקריירה ולידע שלי", מספרת אירנה. "פעמים רבות הם הביאו אותי לבחון דברים מחדש ומזוויות אחרות".

 

ומה לגבי הסטודנטים?

"ההרכב הרב-לאומי בתוכנית הוא עצמו יתרון בעיני. בכלל, מדובר במרכיב שהוא חשוב לא פחות מהתוכנית – ניתן ללמוד הרבה מהמרצים, אבל גם זה מזה".

 

יש עצה שאת יכולה לתת לסטודנטים שמתחילים עתה את התוכנית?

"בוודאי – נצלו כמה שיותר את ההזדמנות שנקרתה בפניכם. תלמדו, אבל אל תשכחו שאתם גם בעיר מאוד מיוחדת, שכדאי לחקור בה ואותה".

 

 

מארצות הברית לישראל, דרך קמבודיה

"בתוכנית הזאת יש מרכיבים טובים – בראש ובראשונה סגל איכותי מבחינה אקדמית עם ניסיון פרקטי הן בעבר והן בהווה", מסכם פטריק מקינלי, שצפוי להתחיל את לימודיו השנה. "לזה צריך להוסיף תלמידים מרחבי העולם שבאים עם הבנה, ידע, השכלה ולעתים גם ניסיון פרקטי בתחום", הוא מסביר. "התנאים האלו יוצרים עבורנו הסטודנטים כור היתוך, היוצר סביבה נהדרת לשיפור ההבנה שלנו בתחום והזדמנויות להכיר דברים חדשים וגישות חדשות".

 

פטריק הוא בעל רקע ייחודי אך אופייני לסטודנט של תכנית ה-LLM של הפקולטה למשפטים: הוא החל את דרכו בעולם המשפטים כתובע פלילי ביוסטון שבטקסס, בארצות הברית. לאחר תשע שנים עזב את משרד התובע ועבר ללמד משפטים בבירת קמבודיה. "המצב שם עדיין מתפתח בעקבות רצח העם שהתרחש שם, ותפקידי העיקרי היה ללמד שם מושגי יסוד במשפטים", הוא מסביר. בזמן שפטריק לימד, הוא גם נחשף  לנושא זכויות האדם ולמד אותו בעצמו, ולאחר שסיים ללמד החל לעבוד כמנהל מדינתי עבור International Justice Mission, ארגון אמריקאי שפועל להציל קורבנות התעללות והפרות זכויות אדם. "המשרד שלנו בקמבודיה התמקד בעיקר במלחמה בסחר בבני אדם, בעיקר במסגרת תעשיית המין".

 

נראה שכבר יש לך רקע מרשים במיוחד, מדוע החלטת להירשם לתוכנית ה-LLM?

"הרקע האקדמי שלי מארצות הברית התמקד בעיקר בתחום הפלילי המקומי והמדינתי, ולא בבינלאומי. אמנם בקמבודיה נחשפתי לדיני זכויות האדם הבינלאומיים, אך לא למדתי את הנושא באופן מסודר, אלא רק תוך כדי העבודה. הבנתי שיש פער בין ההשכלה שלי לעבודה המעשית שלי".

פטריק מקינלי

איך הגעת דווקא לפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית?

"כשאשתי התקבלה לעבודה בסוכנות בינלאומית בירושלים, רציתי לנצל ההזדמנות להדביק את הפער האקדמי. כשגיליתי שיש אפשרות ללמוד כאן בתוכנית אנגלית – ללמוד עם אנשים בפועל, לשבת בהרצאות ממש ולשמוע פרופסורים בעלי ניסיון רחב וממשי בתחום – באותו רגע ידעתי שאני רוצה להיות חלק מזה."

 

פטריק הוא איש משפחה, והוא חובק עם אשתו שתי בנות קטנות. לדבריו, לראשונה בחייו הוא לא הולך לעבוד, אלא להתמקד יותר בלהיות עקר בית. "זה שינוי משמעותי ביותר", הוא אומר, "ואולי גם קצת מפחיד בהתחלה. אבל זה התגלה כדבר נהדר".

 

זה מסתדר עם הלימודים?

"התוכנית מאוד גמישה. אני מצליח בלי קושי לטייל עם הבנות ברחבי ירושלים וישראל, לצאת לטיולים ועדיין ללמוד בשלווה. מאוד נחמד לנו".

 

מה לגבי ישראל עצמה?

"אני חושב שנושא המצב הביטחוני בישראל הוא מיתוס", טוען פטריק. בהתחלה קשה להאמין לו, עד שהוא מזכיר את הרקע שלו. "אני מרגיש הרבה יותר בטוח בישראל מאשר בקמבודיה. היו פעמים שפחדתי מעצם הרעיון שיש לכמה מהאנשים בכוחות הביטחון הקמבודים גישה לנשק. כאן אני מרגיש בטוח ומשוכנע שיגנו עלי. אם היינו מודאגים מהמצב הביטחוני לא היינו באים".

 

האם תישארו גם אחרי התוכנית?

"חלק מהסטודנטים בתוכנית באים, לומדים את התואר שלהם ואז חוזרים למדינותיהם. אבל אנחנו הולכים להישאר בישראל עוד זמן מה – לפחות עוד כמה שנים. אז אני מקווה שדרך התוכנית הזאת אגלה חלק מהיוזמות לדיני זכויות אדם בישראל ובאזור בכלל. אראה אם אוכל להשתלב בהן ולמצוא הזדמנויות להביא את הניסיון המקצועי, וכמובן את ההשכלה האקדמית החדשה שארכוש, לידי ביטוי. תכנית ה-LLM היא מקפצה נהדרת".

 

 

הזדמנות להתמקד בנושאים חדשים

כמובן, לא כל סטודנט עבר דרך קמבודיה ונלחם בתעשיית הסחר בבני אדם הגלובלית בדרכו לתוכנית ה-LLM. אנה לכרמן, לדוגמה, מצטרפת לתוכנית כשמאחוריה רקע שגרתי יותר, שאינו כה שונה מכל סטודנט ישראלי שמגיע לפקולטה למשפטים. "אני מגיעה מגרמניה, שם סיימתי לאחרונה את לימודי באוניברסיטת היידלברג והתמחיתי במשפט בינלאומי", היא מספרת. "עיקר העיסוק שלי היה במשפט בינלאומי, ובין השאר השתתפתי בתחרות ג'סאפ למשפט בינלאומי והשתתפתי בקורסי קיץ בתחום".

 

מדוע בחרת להשתתף בתוכנית ה-LLM?

"אני מעוניינת להרחיב את הידע שלי במשפט בינלאומי עוד יותר. במיוחד חשוב לי ללמוד את הנושא מזווית השוואתית, ולשם כך מאוד מועיל לפגוש סטודנטים שונים מרקעים, מדינות ותרבויות שונות. במיוחד משך אותי מגוון הקורסים. כמו כן, במסגרת ההתלבטות שלי, נסעתי למקומות שונים וביקרתי באוניברסיטה העברית ובפקולטה. נפגשתי עם כמה מאנשי הסגל כדי לדבר על התוכנית, והרושם, לרבות מאותם אנשי סגל עימם דיברתי, היה נהדר".

 

מה גרם לך לבחור דווקא בפקולטה למשפטים בעברית?

"ביקרתי בישראל בעבר כמה פעמים ונהניתי מאוד, ואני בטוחה שגם עתה איהנה".

אנה לכרמן

 

 בכוונתך להתמקד בנושא מסוים במסגרת הלימודים?

"אני חושבת שמגוון הקורסים הרחב מכסה הרבה מאוד נושאים בתחום המשפט הבינלאומי, כולם מעניינים ומאתגרים. עד כה למדתי בעיקר משפט בינלאומי במובן הרחב יותר, יחד עם משפט מסחרי בינלאומי. אבל אני חושבת שאנצל את ההזדמנות להתעמק וללמוד בתחום הדינים הבינלאומיים המעורבים בסכסוכים השונים במזרח התיכון, וכמובן אלו שמשפיעים על ישראל. בנוסף, אני מאוד מעוניינת ללמוד על צדק מעברי, דבר שלא הזדמן לי באוניברסיטת היידלברג".

 

אפשר להניח שלא תעצרי בתואר שני. מהן תכניותייך להמשך?

"אני שוקלת להמשיך וללמוד לדוקטורט במשפטים, למרות שאודה שעדיין לא החלטתי איפה. אולי אחזור לגרמניה, אבל מצד שני – אולי גם אשאר כאן בישראל".

*למידע נוסף אודות התכנית ראו http://www.llm-hu.com/