check
שערי הפקולטה נפתחים בפני המועמדים החדשים | הפקולטה למשפטים

שערי הפקולטה נפתחים בפני המועמדים החדשים

שערי הפקולטה נפתחים בפני המועמדים החדשים

 

עשרות צעירים חושבים ותוהים אם כדאי להם ללמוד משפטים, ואם כן – האם כדאי ללמוד דווקא בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית. כדי לשכנע אותם יוצאים חברי הפקולטה, החל מהמזכירות והמרצים וכלה בסטודנטים עצמם, ליום הפתוח להיכרות ראשונית בין המתלבטים לפקולטה. 


הפקולטה למשפטים נעה במחזוריות. מדי שנה מסיים מחזור את חוק לימודיו ומדי שנה צריך לקבל את הסטודנטים החדשים. תהליך הקבלה לא מתחיל ביום הראשון ללימודים, אלא שנה שלמה בטרם נכנס ראשון הסטודנטים החדשים בשערי הפקולטה. שיאו של התהליך הוא ביום הפתוח, שבו מוזמנים כל המתעניינים בלימודי המשפטים לשמוע על הפקולטה ולראות אותה במו עיניהם.


המשנה לדיקן, עירית מגורה-לוי, מנצחת על ההכנות ליום הפתוח. "היום הפתוח הוא אמצעי שעוזב לרגע את המרחב הווירטואלי ועובר לשטח עצמו – לפקולטה, למפגש עם הדיקן ועם היועצים, ועם התלמידים עצמם", היא מספרת.
 

מי מגיע ליום הפתוח?


"הקהל מאוד הטרוגני – מכל קצות הארץ, ערבים ויהודים, דתיים וחילונים, נשים וגברים, צברים ועולים. מניסיוננו, הרוב מגיע קצת אחרי התיכון או הצבא. למרות שאת רוב המידע הם יכולים לשאוב מהאתר ומהתכתבות בפייסבוק, אני רואה חשיבות רבה בהגעתם לקמפוס ולפקולטה ובמפגשים אישיים".

   

"לא רק עורך דין"


היום הפתוח נערך השנה ביום שישי ה-15 במרץ. בתזמון מקרי, באותו יום ממש נפתח גם יריד ההשמה של הפקולטה. כך יצא שמשרדי עורכי דין מובילים מרחבי הארץ הגיעו לפקולטה לחפש מועמדים להתמחות מקרב תלמידי שנה ג', ובמקביל זכו הסטודנטים לעתיד להמחשת אחד היתרונות של הפקולטה ודאגתה לסטודנטים.



אל האולם המרווח שבבית מאירסדורף הגיע קהל מגוון למדי של מועמדים. חלקם עדיין לבשו מדי צבא ואחרים בלבוש אזרחי, חלקם בגפם, אחדים עם חברים וחלקם גם עם ההורים. אותם הורים נראו סקרנים אף יותר מהמועמדים עצמם לשמוע מה יש לפקולטה למשפטים להציע.



הדוברת הראשונה הייתה עו"ד מאיה צמח, עורכת-דין במחלקה המשפטית של האוניברסיטה ובעלת תואר שני מהפקולטה. עו"ד צמח הסבירה לסטודנטים על מעלותיה של האוניברסיטה העברית בכלל. בסיוע סרטוני וידאו ונתונים היא סיפרה על הקמפוסים השונים – בדגש, כמובן, על הר הצופים – ועל הישגיה של האוניברסיטה. "אצלנו בפקולטה למשפטים מלמדים אותך איך ללמוד ואיך לחשוב," סיכמה. "מי שיוצא מהפקולטה למשפטים הוא לא רק עורך דין, ושוק העבודה מודע לכך".


לאחריה עלה לדבר פרופ' יואב דותן, דובר כמעט קבוע בכנסים למועמדים ולסטודנטים חדשים. "פרופ' דותן בוחר תמיד מקרה אקטואלי ומגרה את הקהל לדיון דינאמי מהזווית המשפטית", מסבירה עירית. "הוא נותן טעימה מהנושאים בהם יעסקו בפקולטה והדרך בה יעסקו בהם".

openday1

יואב דותן עונה על שאלות המועמדים

 

ואכן, פרופ' דותן בחר את הנושא האקטואלי ביותר באותה עת – המשא ומתן הקואליציוני, שהסתיים זמן קצר לפני כן. שאלתו לקהל הייתה מהו תפקיד המשפט בתהליך הזה. לאחר כמה היסוסים הרים אחד המשתתפים את ידו ואמר, "הרבה עורכי דין משתתפים בצוותים של המשא ומתן". פרופ' דותן הנהן אך הקשה – "אבל למה הם משתתפים בהם?"



עד מהרה התעורר דיון סוער בין כמה משתתפים מהקהל בנושא, עד שלבסוף נאלץ פרופ' דותן לחזור לתפקיד המורה ולבקש שידברו רק בהצבעה. "למשפט יש תפקיד כמו שופט בכדורגל", הסביר. "כמו ששופט לא אמור להגיד לשחקנים איך לשחק, כך המשפט קובע את הגבולות ואת ההסדרים הבסיסיים. כל השחקנים חייבים להתיישר לפי הכללים האלו".



מהנושא הזה עבר פרופ' דותן לתחומים אחרים, כגון כלכלה ומשפחה, והדגים את חשיבות המשפט ביומיום. "במקום שאין בו משפט, שום כלכלן לא יכול לעבוד. כדי ששוק משוכלל מודרני יוכל לעבוד, אנשים שעושים עסקאות צריכים להיות בטוחים שהם יכולים לאכוף את העסקאות האלה. במקומות בהם אין בתי משפט ומערכת משפט יעילים, קשה מאוד לאכוף את ההסכמים ומצב השוק גרוע."


 

 openday2

קהל היום הפתוח



מורה נבוכים


בחלקו השני של היום שאלו המועמדים שאלות על הלימודים בפקולטה. תחילה ענה פרופ' דותן במרוכז על השאלות, ולאחר מכן הסתובבו צוות המזכירות וסטודנטים מהפקולטה בין המועמדים וענו באופן פרטני.



מתן מחבר, סטודנט שנה ב' בפקולטה, סיפר על התרשמותו: "את רוב המתעניינים היה צריך לדובב – הם לא ידעו מה לשאול והיו קצת בהלם מהמקום החדש. הדבר הראשון שעשינו היה לספר להם על הפקולטה. כל מילה שאמרנו – מיד התעוררו שאלות נוספות".



מה למשל?


"כשדיברתי על ההבדל בין שנה א' להמשך התואר, ישר התעוררו שאלות לגבי הקורסים. וכך אתה מוצא את עצמך מסביר את הקורסים השונים ואת הדברים השונים שאפשר לעשות עם התואר במשפטים."



כיצד התרשמת מהמועמדים?


"אני חושב שיש הבדל גדול בין מה שהם חושבים על הפקולטה לעומת מה שקורה בה בפועל. זה משהו מאוד טבעי, שקרה גם לי כשהגעתי לפקולטה. הם חושבים שהם נכנסים למסגרת מאוד תחרותית, שכל אחד חי בה על חרבו. אלו מילים שממש שמעתי מאנשים".



איך עונים על זה?



"חשוב לי קודם כל לומר ששנה א' במשפטים היא יותר מאתגרת, אבל זה הרף שאם עוברים אותו רוב הסיכויים שכבר תסיים את התואר. המלצתי להם לא להעמיס הרבה. לדוגמה, לשלב רק החל משנה ב', או לעבוד רק החל מאמצע השנה, פשוט כדי להבין איך ללמוד. בנוגע למיתוס התחרותיות – צריך לשבור אותו. אני חושב שהפקולטה למשפטים מתאפיינת ביחסים מאוד חברותיים בין הסטודנטים. כולם משתפים זה את זה ולגיטימי להתייעץ עם אחרים לגבי מטלות, קורסים ומבחנים. זה הרבה פחות תחרותי ממה שזה נדמה".



אתה חושב שהיום הפתוח עזר להם להחליט ללמוד בפקולטה למשפטים?


"אני לא יודע אם זה שכנע מישהו שבכלל לא חשב על זה, אבל לדעתי מי שחשב קודם לכן, הפך להיות יותר החלטי. בעדנו כמובן".

 

 openday3